måndag 12 november 2012

Randig fiskpaté

Nä, hörni, nu har det blivit sådär igen. Jag har en massa bilder på mat vi lagat, och jag vet knappt vad det är. Jag känner att jag ger upp innan jag ens börjat, det kommer inte att bli några blogginlägg av det. Men den här godbiten kan jag inte undanhålla er, mest för att det blev så förbaskat snyggt.

Receptet kommer från boken Terrine, som jag inte vet om jag vill rekommendera. Vissa recept har har blivit sådär, oxsvansterrinen till exempel, receptet såg så lovande ut men resultatet liknade mest något som familjen Bruun tillagat, uppvärmd som gryta var den dock inte så dum. Måttangivelserna är ofta svajiga, saltmängd anges aldrig, bara “season with salt and pepper”, jag tycker att det är lite oschysst mot den som kanske inte vet hur mycket salt som är lagom i en kött- eller fisksmet. Grönsaker anges ofta i antal istället för i volym eller vikt, 1 morot? jaha, stor eller liten? Om man är van paté-makare och känner sig säker nog att ändra recepten när något verkar konstigt innehåller boken många roliga idéer, men för verkligt tillförlitliga recept på patéer vill jag hellre rekommendera Michael Ruhlmans Charcuterie, då får man dessutom en massa annat trevligt på köpet, till exempel det bästa receptet på konfiterade anklår.

Men som sagt, det här var en fullträff, snyggare paté har jag nog aldrig lagat. Och god var den också.

P1000555 Grillad paprika, förvälld morot, förvälld squash. Den här mängden var för övrigt för mycket.
P1000557 Lax, grädde, creme fraiche och ägg som ska bli gucka.
P1000561 Rosa fiskgucka.
P1000562 Kolja, grädde, creme fraiche, ägg och citrongräs som ska bli gucka.
P1000566 Vit fiskgucka i form.
P1000568 Lite grönsaker på.
P1000570 Rökt lax.
P1000574 Gucka.
P1000576 Grönsaker.
P1000578 Rosa fiskgucka. Ni fattar, man varvar alltihop tills det är fullt i formen.
P1000580 Paketera.
P1000582 In i ugnen. Har ingen bra form att använda till vattenbad, så det struntade jag i.

P1000584

Färdigt!
bild-1 Jamen kolla då, är det inte snyggt?!
bild Va, va!? Trots att bilden är tagen med mobiltelefon går det ju inte att undgå att se hur fantastiskt tjusigt det blev. Klart bästa receptet vi testat från den boken.

Inga kommentarer: