lördag 21 juni 2008

Grillad sallad

Och medan jag nu ändå håller på måste jag berätta om grilltillbehöret vi gjorde igår som var alldeles ypperligt.

(och dessutom en lång bonusutvikning: vi firade gårdagen, midsommarafton alltså, hemma i stan och utan gäster vilket kändes rätt märkligt. Jag var tvungen att tänka efter ordentligt innan jag kom på att det faktiskt hänt en gång förut; 1987 satt jag och en kompis hemma i min lägenhet hela midsommarafton ätandes godis och läsandes tidningar. Senare på kvällen gick vi ut på stan för att hitta något ställe som var öppet. Det var som att hamna i en apokalypsfilm typ "28 dagar senare"; helt uppenbarligen hade hela Stockholms befolkning råkat ut för någon katastrof utan att vi märkt någonting. Till slut hamnade vi på Grodan på Grev Turegatan och vad jag kommer ihåg var vi i princip ensamma. Åter till nutiden.)

Naturligtvis grillade vi. Det är väl obligatoriskt på midsommarafton? Helt otippat hade vi hittat riktigt fina köttbitar på Coop som vi körde på vår nya fina grill. Tyvärr blev det lite si och så med fotograferandet av den färdiga maten, ni får hålla tillgodo med de råa bitarna och sedan försöka föreställa er hur de såg ut färdiggrillade:

Kött!-1

(Hallå, skulle det här inte handla om nåt slags tillbehör? När ska hon nån gång komma till saken!? Nu!)

På grillen lade vi en stor lök skivad i tjocka skivor samt ett gäng skogschampinjoner, först hade vi oljat in alltihop med olivolja.

löksvamp-pågrill-1

Där fick de ligga i tio minuter, vändning efter halva tiden.

Sedan hackades löken och svampen i små bitar tillsammans med 200 g körsbärstomater. Så ner med färsk timjan, lite persilja, en skvätt olja, lite sherryvinäger och lite salt.

svamplöktomat-relish-1

Grymt gott! 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där har jag inte gjort, det ser gott ut!

Anna sa...

Kan rekommenderas!

Anonym sa...

Åh så god salladen ser ut... matig :) magen kurrar nu.

görel sa...

Ser väldigt gott ut, ska absolut prova!