måndag 21 juli 2008

Röka sidfläsk

Dags för första semesterprojektet: Att försöka sig på att göra eget bacon. Det har inte varit helt trivialt att söka sig fram till lämpliga proportioner på ingredienser, rökningstider och andra tips och tricks. Lika bra att testa själv.

Idag har därför inhandlats 4,8 kilo prima sidfläsk från G Nilsson i Hötorgshallen. Tanken är att låta sidfläsket gojsa till sig i lag i 4-7 dagar för att sedan kallrökas så lång tid som mitt något medelsvenssonistiska tålamod tillåter (låt säga 10-14 timmar).

Lag (brine)
4 liter vatten
900 gram salt
100 gram nitritsalt (inte säker på att min fru är helt förtjust i det)
250 gram socker

Vattnet fick koka upp, ingredienserna slängdes i, kontroll att allt löste sig finfint gjordes. Därefter kylning i först vattenbad och sedan kylskåp. Sedan i med köttet (som transporterats hem i kylväska) i den minutsiöst rengjorda brödjäsningsplastlådan.

IMG_5768

Lådan är numera försedd med lock och inklämd i kylskåpet som, efter noggrann kontroll, förmodas hålla en stabil temperatur på 4 grader. Ser fram emot att öppna lådan igen på rökdagen. Håll tummarna.

2 kommentarer:

K sa...

Var kan man läsa om hur det gick med det här projektet?

Anna sa...

Hm, jag inser att etikettering av inlägg inte är en av min mans starka sidor.

Här fortsätter dock historien.

Sedan har vi använt fläsket i diverse rätter varav åtminstone någon är bloggad om, återkommer när jag hittat igen de inläggen.