tisdag 30 september 2008

Reko firre

Har det undgått någon att Coop numera har kravmärkt torsk i sitt Änglamark-sortiment? Ett utmärkt initiativ som bör stödjas, därför köpte jag genast en förpackning styckfrysta filéer när jag hittade det i min lokala butik.

Det kändes oerhört lyxigt att kunna köpa torsk utan dåligt samvete. Man vet ju knappt vilket ben man ska stå på när det ska köpas fisk nuförtiden, alltid är det nåt som är fel. Och om det kommer fram nästa vecka att Änglamark-torsken är rena bluffen och inte ett dugg ekologisk skulle jag inte bli förvånad. Men än så länge kan jag känna mig som en god människa och idag blir det rimmad citrontorsk till middag, en klassiker som aldrig är fel.

citrontorsk-1

Firren
400g fisk
2 dl vatten
2 msk salt
2 msk socker
saft från en citron
lite smör

Gremolatamos
Potatis
gräddmjölk
lite smör
rivet skal från en citron
bladpersilja i valfri mängd
2 vitlöksklyftor

1. Börja med att rimma fisken: lös upp salt och socker i vattnet, häll över fisken och ställ kallt en halvtimma.
2. Koka potatis, hacka persilja, finfördela vitlök (själv gillar jag att riva den på Microplane-rivjärnet).
3. Smörj en (kall) traktörpanna med smör. Ta upp firren från rimlagen och lägg ner i pannan, häll citronsaft över. Sätt på medelvärme och dra pannan åt sidan när det börjar koka (och då menar jag precis börjar koka, om du låter det stormkoka kommer du att drabbas av dålig karma för att du misshandlar den fina fisken). Låt stå medan resten görs i ordning så blir det tillagat lagom mycket.
3. Koka upp gräddmjölk och smör, blanda ner i potatisen (häll av vattnet från potatisen först förslagsvis), mosa. Ner med citronskal, persilja och vitlök. Kanske lite salt?
4. Fiska upp fisken ur pannan, vispa i lite smör, salt och vitpeppar i buljongen. Ner med fisken igen.

Det blir inte mycket sås, men eftersom den smakar vansinnigt mycket citron (vilket jag ser som positivt) så det behövs inte så mycket.

6 kommentarer:

Jessica sa...

Jag är så ranglig på vilka fiskar man kan (?) äta nu att om jag äter fisk så är jag tyst om det saken.
Det är urlänge sen jag åt fisk för övrigt... bra idé.

Anna sa...

Men precis, då känns det fint att ha ett krav-märke att luta sig mot. Nån annan har sagt att det är okej. Jag behöver inte komma ihåg detaljerna. :)

Anonym sa...

Man blir snurrig av alla fiskfunderingar, har köpt hoki men nu var visst inte det bra heller!
Ska testa din rimmning någon dag.

Anna sa...

Det blir bra när man rimmar lite snabbt innan tillagning, dock passar det inte alla fiskar. Mannen försökte rimma marulk (på den gamla goda tiden då man fortfarande kunde äta marulk...) och det blev *inte* bra, den blev jättehård och rätt otäck i konsistensen.

Anonym sa...

Bra COOP! Är den 300% dyrare än utrotningshotad fisk från våra skandinaviska vatten?

Anna sa...

Mja, jag kommer inte riktigt ihåg kilopriset men jag tror det var runt 150 pix. Så dyrare än sej och annat liknande, mycket billigare än marulk.