söndag 12 april 2009

Storhelg = rökdags

Premiär för röken i år! Det är ju för övrigt ren skandal att vi inte har rökt något sedan jul! Så igår fick en vildsvinsstek åka in. Stek och stek förresten, det var snarare ett helt jämrans ben (fast från ett ganska litet svin i och för sig).

Efter fem timmar i röken med några stora äppelträ-chunks såg det ut så här:

IMG_7653-1

Tjusig rökring och bra smak men vi tror nog att det skulle vinna på en övernattning i saltlag före rökning, både för smak och för att förhindra uttorkning.

Men det är påsk och då ska man visst äta lamm har jag hört. Så jag tog en tur till VI-butiken i Rinkeby och införskaffade några lammhjärtan. Den butiken är ett smärre himmelrike för inälvsälskare; denna dag fanns det kycklinghjärtan, kycklingmage, nötnjure, kalvmage, lammhjärta, fårtestiklar och nån typ av lever. Ett helt normalt utbud.

Hjärtana fick ligga i 10% saltlag över natten och sedan åkte de in i röken bredvid vildsvinssteken. Fyra timmar senare kom de ut, möra och rökiga (vi hade tänkt en kortare röktid men glömde helt enkelt bort de små rackarna där de låg). Inte samma konsistens som när de får långkoka i ugn, mer fasta, men väldigt bra! Och saltlagen fungerade bra. Idag kommer de snart att inmundigas tillsammans med en kall öl och lite annat (släktkalas under dagen gör att en normal middag inte är att tänka på, det finns inte plats i magarna för det).

IMG_7658-1

Rökta hjärtan kommer vi garanterat att återkomma till, jag känner att här krävs experimenterande med kryddning, röktider och röktemperatur. Kanske ett sommarprojekt, hur man röker det perfekta hjärtat?

ps/ har man inte lust att röka hjärtan själv kan man gå till Gårdsbutiken i stan på Hälsingegatan i Stockholm, de brukar ha rökta lammhjärtan och annat smaskigt.

2 kommentarer:

Linda sa...

Hej! Har följt din blogg ett tag o måste säga att din blogg är superfin o du lagar så avancerad mat så jag blir avis på hur duktig du är!

Anna sa...

Nu blir jag sådär generad att jag knappt vet vad jag ska säga :). Tack så hemskt mycket. Fast så avancerat är det väl inte? (däremot är jag ju dokumenterad mat-shopaholic och kan inte låta bli att köpa saker jag aldrig ätit förut...)