fredag 25 september 2009

Sås

Det här åt vi för någon vecka sedan och att jag inte bloggat om såsen förrän nu är rent skamligt, den blev nämligen sådär slicka-tallriken-ren-god, och sånt kan man faktiskt inte undanhålla sin omvärld.

Innan vi går in på själva såsen måste jag dock dra hela bakgrundshistorien (kontext, mina vänner, kontext betyder allt).

Vi befinner oss på en restaurang i Amalfi, Italien, för snart två år sedan. Krögaren står vid vårt bord när vi försöker välja vin och lägger ut texten om Sassicaia, "the WORLD's!, eh, ok, Italy's, best wine". Nu låg Sassicaian aningens över vår budget (ett lätt understatement) så det blev till slut något annat, men nånstans där sattes idén hos min man att nån gång ska han banne mig dricka det där vinet.

Så för några månader sedan svängde mannen in på systembolaget och där, i det tillfälliga sortimentet, stod den; Sassicaia 2005. I ett ögonblick av nu-jäklar-skiter-jag-i-vad-det-kostar greppade min man en flaska och steg ut 895 kronor fattigare. Sedan låg den i vår källarskrubb i väntan på det DÄR tillfället tills vi bestämde att inget tillfälle nödvändigtvis kommer att bli bättre än nu.

Så vad äter man till? Efter mycket velande fick det bli en redig köttbit, inte så fantasifullt men i princip alltid rätt till ett maffigt rödvin. Och till köttet vill man ha sås. Äntligen är vi framme vid såsen.

IMG_8746 Lök först, lite gult och lite rött.
IMG_8749 Får ligga för sig själv i pannan ett tag.
IMG_8751 Morot och rotselleri.
IMG_8755 Förvällda soppar. Ja, det kanske ser mysko ut, men det är bara för att det är en del strävsoppar i, de blir svarta.
IMG_8759 Bryn, bryn.
IMG_8762 På med vatten så det täcker och koka en halvtimme eller så.
IMG_8764 Sila av grönsakerna. Jag passerar gärna en del (eller ibland allt) av grönsakerna ner i buljongen.
IMG_8767 Timjan, oregano och rosmarin. Och så blev det några lagerblad och en del stött svartpeppar.
IMG_8765 Vin. Inget alltför billigt skitvin, det blir såsen inte glad av.
IMG_8771 Puttra sakta tills det hela reducerat till bara några deciliter och kryddorna gett ifrån sig sin smak, sila av kryddorna sedan.
IMG_8784 Precis vid servering, redning efter tycke och smak.
IMG_8786 Och en gnutta smööör. Smaka av med salt.
IMG_8780 Jag sa ju att det var en redig köttbit. Kremera på båda sidor och låt gå färdigt i ugn 100-125 grader tills innertemperaturen är knappt 60.
IMG_8782 Fina bönor från bondens marknad. Här på väg till förvällning och sedan fräsning med vitlök.
IMG_8792 Åhh, vilken sås. Tjock som smält choklad, kryddig och kraftig.

Och vinet då? Det lutade sig avslappnat tillbaka i munnen och slank sedan lättjefullt ner för strupen. En riktig stjärna som tog över scenen totalt utan större åthävor. Välslipat, elegant och underbart gott.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Ser fantastiskt ut :)

Fröken Dill sa...

Rödvinssås, fint oxkött och ett riktigt gott rödvin, vad säger man? VÄRLDSKLASS!
Tycker fröken Dill

Anna sa...

Det var fantastiskt, Jessika :)

Och visst kan det kännas lite som, jaha, kött och bönor och nåt såsigt nu igen, hur var det med fantasin egentligen, men det är ju GOTT.

Ulrika sa...

Ciao!! Längesen jag gjorde en riktig sås!! Tack för inspirationen. Ska kolla vad vinet kostar på supermarket här i Florens.