måndag 28 juni 2010

Lamm i röken

Vad vore en långhelg utan rök? Inte mycket att tala om faktiskt. Kanske att jag överdrev det hela en pytteliten aning den här helgen, men när man sätter fart på sin Bullet är det lika bra att fylla den.

IMG_0337

Här har vi fyra lammhjärtan i förgrunden, sedan ett halvt kalvhjärta, en liten lammstek, en lammlägg och ett stycke lammrygg. Precis lagom om man ska föda en mindre bataljon! Eller tre personer. Eller kanske lite mycket för tre personer.

Det fanns dock en anledning till detta köttöverflöd; jag ville testa om de olika styckningsdelarna av lammet skulle ge olika resultat med samma behandling i röken. Hjärtana fick åka med bara för att det blir så gott.

IMG_0338

Först en saltlagsbehandling över natten. Femprocentig saltlag, en näve krossad svartpeppar och ett gäng lagerblad.

IMG_0353Dagen efter, just innan rökdags, kladdades läggen, steken och ryggen in med en kryddpasta med dijonsenap, muskovadosocker, olja, paprika, chili, vitlök och oregano. Receptet kommer från Serious Barbecue som jag just köpt och som bäst håller på att drägla mig igenom.

IMG_0354

In i lammhjärtana tryckte jag en mixad blandning av rosmarin, salvia, vitlök och olivolja. Kalvhjärtat fick klara sig som det var.

IMG_0357

Rökdags! Mannen lyfter på locket till vår trogna Weber Smokey Mountain Cooker för att lassa på köttet.

 

 

 

 

 

 

IMG_0358

På gallret längst ner fick de större lammbitarna ligga eftersom de kräver längre tid.

IMG_0361

Hjärtana på gallret ovanpå.

IMG_0364IMG_0369Hjärtan efter knappt 2,5 timmar, temperaturen låg mellan 100 och 120 i röken under tden. Är de inte vackra? Kalvhjärtat har jag nallat en bit av. Var ju tvungen att testa om det var färdigt. Och sedan var jag tvungen att testa en bit till för att vara riktigt säker.

Hjärtan blir makalöst gott i röken, saftigt och mört och så den underbara röksmaken.

IMG_0374   IMG_0375

Resten av köttet fick ligga i röken ungefär fyra timmar, på slutet fick de lite glaze av honung, vinäger och citron.

Sedan blev det inte mer bilder, för där tog batteriet i kameran slut, men vi åt köttet skuret i skivor i pitabröd med sallad och bbq-sås.

Och hur utföll experimentet? Kanske att lammläggen blev aningens saftigare än de övriga bitarna, men det var verkligen på håret. Så nästa gång vet jag att det spelar ingen roll vilken styckningsdel jag tar.

9 kommentarer:

Annika sa...

Vansinnigt coolt, och snyggt! Minns när jag smakade på rökt hjärta förra våren - var det lamm du hade rökt då, trò?

Min man är mäkta iponerad av denna Weber-tingest (och jag med, givetvis)!

Anna sa...

Om det var på rosépicknicken som hamnade på Matlabbet så var det mina hjärtan.

Din man behöver en Bullet! Du också!

(fast nu har jag hittat en typ av grill som funkar som rök också, http://www.spitjack.com/page/SJ/PROD/GRILLS-BBQ/PRIMO-OVAL-XL-CERAMIC-GRILL-SMOKER, och jag börjar känna att jag nog måste ha en sån. Det är den där bokens fel. Och du ska nog inte visa den där länken för din man för de där rackarna är DYRA)

Fredric L sa...

Tack, rökta lammhjärtan står numer på tur. Min dotter, vars bästa kompites har persiska föräldrar, kom hem efter en övernattning och krävde kokt lammtunga, och eftersom hon älskar rökt renkött så får vi nog slåss om hjärtebitarna...
Vad tycker du om Serious-boken? Själv gillar jag grill-recepten (prova tex. flanksteken, fajita-style - fantastisk!) men tycker att BBQ-recepten är lite överspända. Det är både wet- och dry-rub, sedan mop/spray, och wrapping-sauce på det, och till slut lite glace för att avrunda det hela. En smula omständigt om du fråga mig som numer gärna förenklar det hela till en kryddig rub, en sur/vinägrig mopp, och en söt glace.

Tobbe sa...

Ville bara tipsa om den pågående tävlingen där du kan vinna en signerad kokbok... http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=109

Anna sa...

Fredric, lammhjärtan är en hit! De kan dock vara lite svåra att få tag på (jag brukar ta en sväng till Rinkeby, vi bor nära, där finns det alltid).
Jag gillade Serious-boken. Jag håller med om att det är ibland är väldigt invecklat, men det bekymrar inte mig. Jag plockar nån kryddning här och nåt tillagningstips där och jag har hittat en hel del jag vill prova. Men jag ska följa någon av de där tresidorsrecepten slaviskt någon gång, bara för att se om det verkligen är värt det.

Jessica sa...

Hur äter man dom? På en gång och alltihop eller skivar man upp och äter lite i taget?

Anna sa...

Skivat lite i taget. Fast det är svårt att sluta ("ska bara ta en skiva till") så de räcker inte så länge.

Villa Humlebo sa...

Gud vad roligt med en matblogg som inte är så puttifnuttig!!!
Underbar läsning och vackra bilder!
Personligen är jag så jäkla feg, jag skulle aldrig våga smaka på hjärta... urk.. ;)
Tack för titten!

Mvh Mia

Anonym sa...

Primo grills finns hos www.grillhouse.se de har dessutom Big Green Egg plus massa andra goa spännande BBQ / Grill prylar.