onsdag 7 juli 2010

Grillad pizza

Pizza är gott. Grillat är gott. En kombo av de två kan ju inte bli annat än bra. Här kommer en variant som jag tagit från Cooks Illustrated.

Bottnarna är gjorda på en helt normal deg, googla och du skall finna, med det enda tillägget av färska örter inknådad i själva degen. Det var ett trevligt tillägg och något jag kommer att tillämpa fler gånger.

Degen på bilderna är för övrigt rester från en tidigare pizzagrillning, jag frös ner den deg som blev över, uppdelad i portionsbitar, det funkade alldeles utmärkt.

IMG_0398

Här bottnarna till två pizzor, utkavlade samt oljade på ena sidan.

IMG_0402

Ner med dem på grillen med den oljade sidan neråt. Låt ligga nån minut tills de fått färg på undersidan.

IMG_0403

Så här såg de ut då. Fast egentligen gick jag händelserna i förväg här: ta upp bottnarna från grillen och lägg den grillade sidan nedåt, pensla den ogrillade sidan med olja och vänd sedan på dem. Nu ska nämligen fyllningen läggas på den grillade sidan.

Är du med fortfarande? Blev det för avancerat? Vi tar en snabbrepris. Ogrillad sida penslad med olja nedåt. Grillad sida uppåt med fyllning på. Allt klart?

IMG_0406

Dagens fyllning: tunt, tunt med mixade körsbärstomater från burk, riven prästost (men mozzarella är bättre, jag orkade dock inte gå och handla), riven parmesan, fräst renskav, smörstekt lök, smörstekta kantareller. Inte för mycket fyllning, då blir det väldigt svårt att hantera pizzorna. Jättestekspade rekommenderas.

IMG_0410

Några minuter med locket på. Grillen får inte vara för varm, för då blir bottnarna brända innan osten hinner smälta.

Tunna, krispiga, knapriga bottnar, precis som jag gillar det. Bottnarna blev så goda att jag kan tänka mig att bara grilla dem utan fyllning och trycka i mig det som bröd eller snacks. Det finns risk för att det här blir en vanligt förekommande måltid i sommar.

9 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Aldrig sett och aldrig provat. Ser väldigt spännande ut dock! Kanske ska sno ihop en pizzadeg sen..

Anna sa...

Ja, testa! Kan rekommenderas.

Fridas kök sa...

Vilken rolig grej! Ser verkligen gott ut. Jag som gillar både grillat och pizza måste väl tycka om det här... :-)

Anna sa...

Precis vad jag tänkte också, grillat är gott, pizza är gott.
Jag har provat andra varianter också där jag förgräddat bottnarna i vanlig ugn några minuter först, men det här var bättre.

Jessica sa...

Som nån som inte äger nån grill och inte heller tänker göra det, har vi gjort pizza i ugnen men grillat den (med grillelementet) de sista minuterna.

Anna sa...

I ugn funkar också utmärkt. Har du förresten sett Jeff Varasanos sida om pizza, http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm, han har meckat med sin ugn så att han ska kunna öppna luckan under rengöringsprogrammet (som kommer upp i över 400 grader) för att kunna grädda pizzan i så hög värme som möjligt. Så långt i matbesatthet har jag inte kommit...

MÅ Gott sa...

Det ser otroligt gott ut och jag skulle kunna tänka mig att äta av bara brödet också!

/Åsa

Fredric L sa...

Om man lägger ett bakpapper mellan pizzorna kan man stapla degarna på höjden om man har flera och det blir enkelt att dom brevid grillen utan att dom tar plats. Man kan behålla pappret på ovansidan när man grillar första sidan. Med papper som stöd blir den sladdriga degen enklare att hantera när den ska på gallret, och efter en stund på grillen lossnar det lätt.

Lina sa...

Härliga pizzor!