torsdag 11 december 2008

Utmaning: teve, önskningar, mat & vad gör du

Jag blev utmanad av Jessika för ett tag sedan och jag har skrivit lite, gjort annat, skrivit lite, gjort annat och det var då tusan var det var svårt att få ur sig ett inlägg. Det måste vara för att det inte handlar om mat. Eller, tja, jag kunde inte undvika ämnet helt. Hur skulle det se ut? Det här är ju faktiskt en matblogg.

Regler finns det:

  • Publicera reglerna på din blogg.
  • Svara på de sex 8-sakerna.
  • Meddela de utmanade på deras bloggar.
8 favoritprogram

Jag tittar knappt på tv alls. Jag får definitivt inte ihop åtta program som jag följer just nu, det får bli ett allmänt hopkok.

  • Dexter. Fick första säsongen på DVD i födelsedagspresent av min son, nu är vi fast. Andra och tredje säsongen kommer definitivt att inhandlas när de kommer.
  • Six feet under, kommer jag att tänka på heeelt osökt. (gemensam nämnare Michael C. Hall) Så bra.
  • Star Trek Voyager, bästa Star Trek-serien hittills.
  • Lost, hur ska det gå, hur ska det gå, hur ska det gå?
  • Heroes, okej, det är väl rätt uppenbart nu att jag fastnar för för science fiction och dylikt.
  • Sjön suger på Kanal 9. Lennart Jähkel och Johan Ulvesson tuffar omkring i båt i Stockholms skärgård, filosoferar, lagar mat och träffar folk. Ganska långsamt, lågbudget och riktigt roligt. Jag går omkring och ler efter varje avsnitt.
  • Absolutely Fabulous. Darling, sweetie!
  • House ser vi om vi kommer ihåg det.
8 saker jag gjorde igår
  • Pratade med snickare 2 (som ibland hjälper snickare 1), han pratar någon slags dansk blandning som gör att jag är tvungen att säga Va? efter varje mening. Jobbigt.
  • Lekte affär. Det är det jag gör hela dagarna nämligen. Man skulle kunna säga att vi levererar butikssystem och att jag utvecklar lösningar. Eller så kan man säga att jag programmerar lite först och sedan leker jag affär för att se att det funkar. Titta, nu sålde jag tre kilo paprika med rabatt på andra och tredje kilot. Och där sålde jag en Harry Boy. Och här skickar vi filer med prisändringar mellan servern här och servern där.
  • Åkte till Solna för att sitta barnvakt.
  • Mötte svågern som stod med de två barnen i regnet på garageuppfarten eftersom han hade lämnat nycklarna på kontoret.
  • Åkte tunnelbana från Solna till Kungsholmen tillsammans med svågern och de två barnen för att hämta nycklarna.
  • Åkte tunnelbana tillbaka till Solna. Barnen fick varmkorv till middag som avåts på tunnelbanan. Näringsriktigt? Kanske inte. Förhindrade katastrof? Förmodligen.
  • Mannen slöt upp. Barnvaktade i en timme ungefär tills de små liven skulle gå och lägga sig.
  • Somnade i svågerns soffa. Såg inte nobelfestligheterna.
8 saker jag ser fram emot
  • Att ha ett nytt och fungerande kök.
  • Att laga mat i det nya och fungerande köket.
  • Att proppa hyllor och lådor i det nya köket fulla med matvaror. Åh, vad jag ska shoppa!
  • Att vara ledig två veckor över jul och nyår och ha massor med tid för att laga mat i det nya och fungerande köket.
  • Att äta rökt julskinka, som ju faktiskt blivit tradition till jul här.
  • Att hinna förbi Dennis chark nån dag, ny köttbutik som öppnade här i Spånga i fredags. Dennis hade butik i Rinkeby förut, har jobbat på Mariannes fisk här i Spånga ett tag men nu kör han eget igen.
  • Nästa säsong av odlande. Lika kul att beställa fröer varje gång. Sedan har det varit lite si och så med skötseln av trädgårdslandet de senaste två åren. Men nästa år! Då kommer grönsakerna att bilda en djungel i odlingsbäddarna! ;)
  • Enkelspårig? Jag? Okej, jag ser även fram emot att hinna läsa några böcker i jul. Har varit dåligt med det på sista tiden.
8 favoritrestauranger

Åh, vi är hopplösa på att gå ut och äta, alldeles för ofta sitter jag där och tycker att jag kunde ha gjort det bättre själv, betydligt billigare. Så om jag äter ute är det oftast på riktigt billiga ställen, för näringsintaget, eller så är det nåt riktigt dyrt. Det får bli lite blandat här igen, minnesvärda restaurangbesök och favoriter.

  • A'Paranza, i Atrani på Amalfikusten. Så trevligt, så gott. Rekommenderat av Michelin och samtidigt stamhak för lokala farbröder. Vi var där två gånger när vi var i Amalfi, andra gången sa servitören "få se, förra gången åt ni det och det, kanske skulle ni ta det här idag".
  • Don Alfonso. Mer Italien. Underbart. Allt finns redan i inlägget som länken leder till.
  • Vassa Eggen. Första gången jag åt kalvbräss, fantastiskt gott.
  • När mitt förra jobb firade tio år var vi på F12 på kvällen, med vinprovning och så får man laga maten själv med hjälp av kockarna där. Mannen var lite glad i hatten och hoppade på Sören Polonius och frågade efter vintips till en pretto-middag vi skulle ha lite senare. Sören tog sig snällt tid, gick igenom vår meny och skrev upp förslag. Jag hängde i köket och ställde jobbiga frågor. Vi rökte lax i grill, jag var tvungen att berätta att vi har en Weber Bullet och Christian Hellberg frågade omedelbart om han fick komma hem till oss. Inte för att det blev nåt av det. Undrar om han försökte ragga till sitt program Grilla?
  • Gormeh Sabzi på Saffran i Kista. Mört, örtigt, syrligt, supergott, definitivt prisvärt.
  • Pitarulle med lammstek på La Gazelle i Hötorgshallen, nästan en standardlunch på mina lördagsturer där jag tränar först, äter snabblunch sedan och så matshopping. Starka såsen ska det vara.
  • Lunch från Matdistriktet. Ofta blir det lunch från Matdistriktet någon dag i veckan. Mycket grönsaker och vegetariskt, goda guckor, nybakat bröd. Mmmm. Måste nog ta en sväng förbi där imorgon.
  • Aaah, en till, det får bli Arirang. Bästa koreanska maten.
8 saker på min önskelista

Svårt. Jag har mer saker än jag behöver så det vete tusan vad jag önskar mig.

  • Mer kallt och is så vi får åka långfärdsskridskor den här säsongen. Blev inget alls förra vintern.
  • Att Askungens gudmor kom och svepte sitt spö över vårt hem och trollade bort kartonger, skräp, prylar, grejer och onödiga saker. Det är skönt att ha stort men vi har alldeles för mycket yta där man kan samla alldeles för många saker som man egentligen inte behöver.
  • Och när hon ändå håller på kan hon väl svepa spöt över trädgården också. Fylla ut ojämnheter i gräsmattan, fixa plattsättningen som lutar hit och dit, reparera betongtrappan, sånt där vi aldrig riktigt kommer fram till men som jag irriterar mig vansinnigt på.
  • Ett badrum. Vi har egentligen inget. Vi har några toaletter och en dusch i det före detta pannrummet. Nästa punkt på renoveringslistan...
  • Nån resa. Var som helst.
  • Ett besök på Frantzen/Lindeberg. Eller Mathias Dahlgren kanske. Eller Lejontornet kanske.
  • Fred, ingen fattigdom, slut på miljöförstöring ... ja, här kunde man ju kunna hålla på hur länge som helst
8 personer jag utmanar

Nä, nu orkar jag inte mer. Om nån känner sig manad är det bara att köra på.

Inga kommentarer: