lördag 10 januari 2009

Rimmad sej och potatismos med tryffel

Det här potatismoset blev så gott att jag i princip slickade ur kastrullen. Äsch, inget hyckleri, glöm det där med i princip, jag skrapade ur kastrullen så att den nästan såg ren ut innan den fick åka in i diskmaskinen.

tryffelmos-1

knappt 1 kg potatis
grädde och turkisk yoghurt (hur mycket? typ så mycket som fanns kvar. kanske en deciliter av varje)
nån matsked smör
tryffelpasta
tryffelolja
salt
peppar
skvätt pressad citron

Instruktioner för hur man gör potatismos? Ska det behövas? Jaja.

Skala potatisen, skär i bitar, koka i saltat vatten. Värm grädde + yoghurt. Ner med smör, grädde, yoghurt, stampa till mos, det ska bli ganska blött. I med en rejäl klick tryffelpasta, lite tryffelolja, smaka av med salt, peppar och pressad citron. Sjukt gott. Jag lovar.

Rimmad sej
800 g sejrygg
5 dl vatten
0,5 dl salt
0,5 dl socker
1 tsk vitpepparkorn
1 tsk dillfrön
några lagerblad

Blanda vatten, salt och socker i en kastrull. Krossa pepparkorn och dillfrön, ner i lagen tillsammans med lagerblad. Värm tills sockret och saltet löser sig. Låt svalna och häll över fisken. Låt stå en halvtimme minst.

In i ugnen, ångugnen såklart. Sikta på 50 grader innertemperatur på fisken.

Spenat till. Vad göra med spenaten? Men självklart, den ska ju in med fisken! Skölja spenaten, blanda med olja, salt och peppar. Ut med fisken ur ugnen, ner med spenaten i formen, fisken ovanpå, in igen. Puh.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Ångugnen så klart... yea yea yea... kaxiga människa muttrade den avundsjuka västeråsaren som sånär brände middagen till kolbriketter i den VANLIGA ugnen.
Potatismoset låter jättegott :)

görel sa...

Tryffelpasta låter sagolikt gott och användbart, var hittar man det?

Anonym sa...

Åh, vad kul att ni kommer! Lägg gärna ut en blänkare här och det är fritt fram att bjuda med andra matnördar. Ert kök blir ju toppenfint.

Anna sa...

Jag är så nöjd med båda våra nya ugnar, ångugnen är toppen och jag kommer att tjata om den många gånger Jessika. In your face ;)

Tryffelpastan är införskaffad på Mariannes fisk här i Spånga (finns på Karlbergsvägen också för den som inte befinner sig riktigt mitt i världens centrum utan i Stockholms innerstad).

Och Lisa, hur snabb är du egentligen? Det var ju högst en minut sedan som jag anmälde oss till Taffelmiddagen. Spooky. Men jag ska absolut fixa ett inlägg om det.

Jessica sa...

Jag känner mig förfördelad... ;)