lördag 1 maj 2010

Pizza fritta

Friterad pizza. Håll med om att det låter aningens … oanständigt. Inte nog med att det är pizza, den är friterad dessutom. Lite för mycket och därmed alldeles oemotståndligt.

Recept kan man hitta här, eller så kollar man in en annan variant på FXCuisine.

Börjar med att fritera bottnarna. Eller egentligen börjar man med att göra pizzadegen och kavla ut bottnarna. Sedan friterar man dem.

IMG_9949

Lite fyllning på; tomatsås, mozzarella, basilika och skivade tomater (varför envisas Årstiderna med att skicka tomater när det absolut inte är säsong för det? de här tomaterna var rätt trista, fast allt annat var bra så jag ska inte gnälla för mycket).

IMG_9954

Sedan några minuter under grillen i ugnen

IMG_9956

Naturligtvis var det delikat med de frasiga, friterade bottnarna. Men hade nån förväntat sig något annat?

11 kommentarer:

Leif Nixon sa...

Jag som hade väntat mig nånting mer... skotskt.

Vi mobbade en skotsk kollega lite grann om friterad Japp, men han ville inte riktigt kännas vid det, utan hävdade att det mest var en gimmick påhittad för turisterna. "Men den friterade pizzan då?", frågade jag. "Ja, ja, men friterad pizza är ju fullt normalt, det finns i varenda chip shop. Det åt vi till lunch varje dag i skolan."

Ref. Deep-fried Mars bar, deep-fried pizza.

Jessica sa...

Lite oanständigt ja, men låter gott.

Scottish eggs, kokta ägg täckta med en köttfärssmet som man sedan friterar, är väldigt goda. Sedan har vi ju langos. Urpoppis ett tag, sedan verkade det bara försvinna.

Anna sa...

Under FXcusisine-länken är det mer rejäl fritering, dvs. ner med hela pizzan i oljan, en napolitansk variant av den skotska. FX har även inlägg om friterad Mars, den skotska friterade pizzan och friterad ostburgare, jag har läst dem alla med skräckblandad förtjusning och är rätt lockad att prova. Men jag börjar med den här fegvarianten.

Och langos tänkte jag på när jag stod och friterade mina pizzabottnar. Det är ju gott, förstår inte varför det försvann så totalt. Kanske lever det kvar på något gudsförgätet nöjesfält?

Jessica sa...

Det var nån som sa att de hade sett langos på festival(er). Jag går inte på marknader och sånt, för trångt, för mycket folk, krims-kramsigt och ja, för mycket marknad helt enkelt. Jag har gjort det hemma några gånger. Gott.

I USA finns det deep fried turkey, man frittar en rätt liten men hel kalkon. Och att jag är ganska insnöad på USA hör bara delvis samman med den amerikanska sambon. Om kalkonen visste jag innan.
I ett Nigella Bites-program friterade hon Bounty bars (de med kokos) och serverade med färsk ananas. Jag tycker själv att det är rätt bra att jag inte har en fritös. Jag skulle göra churros, munkar, pommes frites, fisk (tempura), kyckling på löpande band. Mars bars och sånt däremot, det känns inte sådär jättelockande. Lite för klibbigt snarare.

Anna sa...

Jag blev tvungen att googla på friterad kalkon och hittade detta på wikipedia. Turkey frying set, används specifikt vid fritering av kalkon. Så fick man lära sig något nytt idag också.

Anna sa...

omg, det här blir bara värre, jag hittar nätbutiker dedicerade till kalkonfritering. Nu har du satt griller i huvudet på mig.

Jessika sa...

Eller hur ;)!! Jag visste inte heller förrän kompisen i Montana sa lite sådär apropå att svågern frittade kalkonen på thanksgiving.
HEL?
Ja, naturligtvis. Och så vidtog en underlig vandring in i hur man frittar en hel kalkon ;)

alias anneli, i en stadsdel nära er ;) sa...

En härlig matblogg :-) . Måste f'resten tipsa om detta: http://www.oilvinegar.com/ov.nsf/0/922056AF1D47429BC125720A0049E0DD . Kanske ni redan känner till?

Anna sa...

Tack Anneli och jo, jag handlar där ibland. Men ännu hellre på Olja & Oliv, fast det är lite meckigare att ta sig dit (om man inte handlar i nätbutiken).

alias anneli sa...

D stället ska jag besöka vid tillfälle. Söder är ju inte så långt bort ändå ;) !
Såg att de säljer bl a "svart salt". Kan det vara nyttigt? http://www.olja-oliv.se/Product.aspx?DepartmentID=4&ProductID=420 .
Log åt "Törkad sjögras" i ditt senaste inlägg. Fotot alltså på varan i sig.

Anna sa...

Nyttigt? Vem vet. Men rätt snyggt måste jag säga.