söndag 9 november 2008

Mässrapport

Vissa åker på slowfood-mässa i Turin. Vi andra får hålla tillgodo med det som bjuds här i närheten; Det goda köket gick av stapeln i helgen och naturligtvis var jag där.

Så hur var det? Jodå, det vanliga utbudet av krims-krams, tingel-tangel och sånt man kan hitta i vilken butik som helst. Fast nu var jag orättvis, det fanns höjdpunkter också.

Först och främst ett stort grattis till Pain de Martin som vann årets Matbloggspris vilket delades ut på mässan. Verkligen välförtjänt! Jag orkar själv inte hålla på med surdegar och vildjäst men läser Martins blogg med stort nöje; fina bilder och en sån entusiasm! Och vid prisutdelningen träffade jag sympatiske Krubb-Jesper, kul att träffa nån annan bloggare IRL!

Sedan blev det ju en del shopping vilket visserligen går helt stick i stäv med mina ambitioner att tömma skafferiet, men vid mässor och dylikt gäller andra regler ;).

milky2-1

Bland annat så åtsidosätts alla normala regler om prisvärdhet och smärtgränser vid såna här tillfällen. I Xoko-montern köpte jag te, lika mycket på grund av den fina bambu-förpackningen som för att det luktade så gott: Fujian Milky Oolong som fått ånga över varm mjölk. Det luktar kondenserad mjölk och det smakar kola. Verkligen speciellt och mycket gott! Men inte skulle jag betala 150 kronor för 50 gram te i vanliga fall.

I en annan monter fanns en ekologisk Darjeeling, mitt favorit-te som jag alltid har minst en sort av hemma. Nyfiken som jag är frågade jag om det kom från någon särskild estate. "Jodå, kolla här", sa mannen i montern och pekade på baksidan av burken, "FTGFOP1". Mja, det är ju liksom graderingen av tebladen. Till slut kom vi fram till att det var från någon specifik plantage men han visste inte vilken. Maken tyckte att jag var obeskrivligt snobbig, jag tyckte det var ganska roligt.

tunnbröd-1

Jag är ju uppvuxen i Luleå och i byn där mina föräldrar numera bor bakar ett gäng tanter världens bästa tunnbröd som är så sprött att det knappt går att smöra och som är nästan omöjligt att frakta, det blir bara smulor av det. Jag har letat med ljus och lykta efter något annat tunnbröd som är lika bra och som går att köpa här i Stockholm men det finns bara inte. På förra årets mässa hittade jag dock detta jämtländska tunnbröd som är nästan lika bra och som åts upp i ett nafs. I år köpte jag en försvarlig hög som förhoppningsvis ska räcka några veckor.

risotto-1 Och så bunkrade jag mat inför köksrenoveringen. Ett gäng vac-förpackade risottos och soppor från Italiensk smak, allt-i-ett med kryddor och frystorkade grönsaker i. Kräver blott en kastrull. Jag hoppas de är bra för nu har jag köpt sex olika, den på bilden är med svartkål.

Dessutom blev det frysta dumplings från Japanska torget så nu har vi ett antal lättlagade middagar ordnade.

Zebeda choklad importerar bland annat NewTree's choklad som jag gillar, en favorit är den med lavendel men det finns ett helt gäng olika smaksatta sorter som ska ha olika hälsobringande effekter. "Vad vill du ha för effekt?" frågar de och jag svarar att jag skiter fullkomligt i den eventuella effekten, jag vill bara att det ska smaka gott.

I övrigt kan också nämnas den rökta kaninen från Stubbens Produkter (har inte hittat någon hemsida), så gott! Och så har vi alla jämtländska ostar, Olja & oliv där det alltid är trevligt att handla och som nu har fått in årets novello-olivolja samt italienska Subissati som hade en riktigt god vildsvinssalami med fänkål (ja, jag köpte en och ja, den är redan nästan uppäten).

beringer-1 Men det är ju inte bara mat på Det goda köket, det är en hel del vin också. Ganska mycket vin om man ska vara ärlig. Och vinprovningar. Först var vi på en cause-and-effect-provning, hur det man äter påverkar hur man upplever ett vin. Mycket basalt och inga speciella viner men intressant att uppleva hur smakerna på vinerna faktiskt förändras av det du äter, till exempel att ett halvsött vin kan bli läskigt jolmigt om du äter något syrligt till eftersom syran i vinet tas ner och det enda som blir kvar är sötman.

penfolds-1 Och så dagens absoluta höjdpunkt; en Penfolds-provning med enbart Shiraz-viner. Den australienska vintillverkaren Penfolds har viner som spänner över hela skalan, från riktigt billigt upp till super-prestige-vinet Grange som kan ses i årgång 1997 i glaset nere till höger. På systembolaget får du får hosta upp cirka 2500 pix för det och vi drack det sisådär tio-tjugo år för tidigt. Väldigt gott ändå.

Summa summarum kan sägas att det var same procedure as last year, same procedure as every year. Ungefär samma utställare som dessutom stod på ungefär samma ställe. Vilket inte på något sätt kommer att hindra mig från att åka dit nästa år igen. Om inte annat för att fylla på förrådet med tunnbröd och rökt kanin.

7 kommentarer:

Jessica sa...

Återkommer om teet när jag är hemma igen. Darjeelingen var det bra att du hoppade över. Plantage är jävligt oviktigt. Så mycket annat ger smak.
300 kr/hekto fint te är däremot inte alls sällsynt. Det dricker jag själv, fast jag dricker te på tepåse också :)

Jessica sa...

Och du ska ju, hmmm, tömma skafferiet. 10 dagar tills kök anländer...

FamiljenFriluft sa...

Väldigt trevligt att ses på mässan! Och vilken bra bloggpost du fått till om mässan., Själv orkade jag verkligen inte skriva... Men jag har i alla fall länkat till dig. :-)

Kram.

/Jesper

Anna sa...

Nä, sällsynt är det kanske inte med så pass dyrt te, men jag lägger ytterst sällan så mycket pengar på det.

Och visst är det mycket som spelar in i smaken, jag tänker inte jämföra en first flush med en second flush osv, etc, men det är skillnad på Darjeelings från olika plantager. Jag kan tänka mig att en del beror på hur högt de ligger. Och naturligtvis hur de behandlar teet.

Och sedan var det ju mässa, hallå, jag säger ju att det gäller andra regler där ;), tror du att jag 1. låter bli att gå dit bara för att vi ska renovera snart eller 2. går dit men inte köper nåt? Skulle inte tro det. Men jag kunde ha shoppat SÅ mycket mer :)

Kul att träffa dig också Jesper! Och du hade egen pressfotograf, respekt :). Min fotograf dök upp sent, gick på egna utflykter, drabbades av lättare klaustrofobi och tog nästan inga kort. Rent förskräckligt :).

Anna sa...

Och Jessika, lycka till imorgon nu, jag håller tummarna för att det ska gå bra.

Anonym sa...

Åhh vad jag blir avis men nästa år ska jag planera bättre och åka dit jag också!

Jessica sa...

Naturligtvis är mässan business as usual ;). Kan inte gå utan att handla, vore bortkastad tid. Fick du en hel kanin eller rensad kanin?

Jag är impad över hur mycket du har gjort slut på de här senaset dagarna - erkligen - det är som jag och städning. På kniven då städar jag.
Teet beror på plantage ja, men lika mycket på växtförhållanden och en massa annat. När jag känner mig bättre så ska du få höra skillnaden mellan monkey picked och det mesiga i att bara plocka sådär. Och om en teförsäljare inte vet nåt och någonting, gå åt andra hållet.