söndag 16 november 2008

Lammmm och lite annat

Ibland får man till det så där rätt, allting blir bara så bra. Som igår till exempel.

Medans sonen och hans kamrater förlustade sig med rollspel grävde mannen och jag upp en liten burk kycklinglevermousse ur frysen som tinades och vispades upp med en slurk whiskey. Det fanns till och med några björnbär i frysen så det blev även en björnbärsvinägrett till. En Comtes d'Isenbourg att dricka till. Fett och fruktigt och syrligt tillsammans, gott.

kycklinglevermousse-1-1

Tidigare på dagen hade jag tagit en promenad till Vällingby och köpt ett lammrack i köttbutiken i lilla saluhallen där (men var har ostbutiken tagit vägen? jag saknar den) och det tillagade vi enligt följande;

Först: salta och peppra racket, bryn i het stekpanna.

Pensla med lite senap. Pressa på en mixad blandning bestående av:
1-2 deciliter panko
några klyftor vitlök
en näve bladpersilja
1 msk torkad mynta
1 tsk torkad dragon
salt och peppar
lite olivolja
(eller vilka kryddor man nu gillar och råkar ha tillgång till, rosmarin är ju inte dumt till exempel)

Låt gå färdigt i ugn 150 grader tills köttet når 58 grader.

Under tiden fixade jag en vitkålscreme (och jag vet att jag sett recept nånstans nyligen, men var? svenskan, Gourmet, Allt om mat, tv-program? kan inte hitta igen receptet). Strimlad vitkål fick fräsa i lite ankfett och smör tills det blivit ordentligt brynt och mjukt. På med salt i halvtid ungefär, en matsked sirap på slutet. Mixa med nåt, buljong eller grädde, grädde eller buljong? Kan inte bestämma mig så det blir bäggedera. En skvätt buljong och en skvätt grädde.

Och så potatisskivor friterade i ankfett.

lamm-1

Heltigenom ljuvligt! Lammet blev perfekt stekt; genomrosa och mört så att kniven bara smälte igenom. Myntan, persiljan och vitlöken underbart till den goda lammsmaken. Och vitkålen hade en fin kolaton som var mycket god. Fantastiskt gott! Jag säger bara mer lamm åt folket!

Inga kommentarer: