tisdag 1 april 2008

Mushi mushi

Min vana trogen var jag tvungen att köpa någonting jag aldrig ätit förr på min shoppingrunda i helgen. Det blev gingko-nötter. Väl hemma fick jag hitta något att använda nötterna i och kom fram till Chawanmushi, en japansk äggrätt som man kan ha lite av varje i, till exempel gingko.

Så idag sätter jag igång och fixar, öppnar förpackningen, smakar på en nöt och eeww! det hade jag inte räknat med, de är ju beska de små rackarna! Inte så överväldigande mycket men jag har ytterst svårt för beska smaker. Det blev inga gingko-nötter i vår chawanmushi, de byttes snabbt ut mot edamame.

chawanmushi-1

Chawanmushi, 4 st
3 ägg
3,5 dl dashi
0,5 msk salt (dra ner mängden)
1 msk soya (dra ner mängden eller välj en väldigt lätt soya)
0,5 msk socker
1 msk sherry (skulle vara sake egentligen)
fyllning att peta i, jag tog edamame och shiitake, kan också vara kyckling, fiskkakor, skaldjur eller nåt annat skoj

1. Eftersom jag inte hade någon dashi lade jag först en torkad shiitake och ett kombu-blad i blöt i 3,5 dl vatten
2. Blanda alla ingredienser (utom fyllningen) försiktigt, det ska helst inte bli några bubblor
3. Fördela fyllningen i muggar/glas som tål värme, häll äggblandningen ovanpå
4. Koka upp en bottenskyla vatten i en kastrull, sätt ner en ångkokinsats (jag har en sån där rund i bambu som man köper för en spottstyver i asiatiska affärer), täck öppningen på muggarna/glasen med lock eller folie och sätt ner dem i ångkokaren. Ånga på svag värme i femton minuter eller tills de precis stelnat. När man petar i dem med en pinne eller potatisnål ska det komma fram lite klar buljong.

När jag hällde blandningen i glasen såg det så blaskigt ut att jag tvivlade på att det skulle stelna överhuvudtaget men, hör och häpna, det gjorde de!

Smaken blev jag inte nöjd med, det blev för salt och jag råkade slinta med sherryn så det blev lite för mycket. Kort sagt smakade det inte särskilt mycket ägg. Men konsistensen var fascinerande! Silkesmjuk. Jag måste göra det igen någon dag och korrigera kryddningen.

7 kommentarer:

Jessica sa...

Det är det som är så himla häftigt! Man tror att det HÄR kan inte bli NÅGONTING. Men den där silkesmjuka texturen. Gott.
Översatt betyder det ångad i tekopp. Chawan är temugg/kopp. Man kan tillsätta nudlar om man vill och variera fyllningen, och det har du ju redan gjort med edamame som i sig kan vara rätt salt.

Moshi moshi är hur man svarar i telefon f ö, fyi. ;). Det finns en donburi (eg. ris med topping), oyako donburi, ris med kyckling och äggtopping.

Jessica sa...

Och för att kunna göra dashi hemma är det enda du behöver mer bonitoflingor. Sedan kombu, vatten och bonito (eller katsuo som det också kallas), koka upp, koka tio minuter, färdigt. Håller tre dagar i kylen. Kan frysas in ;). Håll dig borta från dashipulver.

Anna sa...

Sonen frågade vad det var, jag sa namnet och han svarade omedelbart mushi mushi (ja, han ser alldeles för mycket på anime) och sedan satt det fast i mitt huvud hela kvällen. Mushi mushi.

Och jag hade inga bonitoflingor, så jag tänkte att en shiitake ger lite extra smak, det blir nog bra.

Anonym sa...

Jessika!! Har du en oppskrift på dashi - med mengdeforholdene mellom ingrediensene? Jeg er lei av dashipulver...

Anna sa...

Haha, jag hann först :)

http://matochblommor.blogspot.com/2006/03/japansk-soppa.html

Jessica sa...

Jag skrev ner Annes önskan under den franska vitlökssoppan också :).

Anna sa...

äsch. inget kul ska man få ha. :)