torsdag 17 januari 2008

Men vad har jag köpt nu?


De låg där i grönsaksdisken. Första gången nöjde jag mig med att skärskåda monstren och att leta efter icke-befintlig skylt som kunde berätta vad det var. Idag kunde jag inte motstå utan köpte tre stycken. Efter viss efterforskning kan jag konstatera att jag köpt bittergurka. Vad ska jag göra av dem?

Jag har hittat en del thailändska och kantonesiska recept så det är inte så att jag saknar uppslag för tillagning. Problemet är att jag har ytterst svårt för beska smaker.

Gin och tonic? No way. Grapefrukt? Inte en chans. Pomelo? Yuck. Kaffe? Aldrig i livet. Försök inte att truga på mig nån speciell sort som "inte alls är besk". Jag har testat. Det är inte gott. Den där otäcka beskheten sätter sig i hela bakre delen av munhålan på något sätt och vill bara inte försvinna.

Så, hur tillagar man bittergurka så att det inte smakar beskt? Är det möjligt?

7 kommentarer:

Jessica sa...

Um eh, ja, den heter ju bittergurka så bitterhet/strävhet är ju att förvänta... ;)
återkommer i frågan

Anna sa...

Hade det funnits en informativ skylt i grönsaksdisken hade jag aldrig köpt. På kvittot stod det inte ett ord om bitter, om jag kommer ihåg rätt stod det "Karella di Dodo" eller Dido eller Dodi eller nåt sånt.

Men de är ju rätt kul att titta på. Får väl tjäna som bordsdekorationer om inte annat :)

Jessica sa...

De heter momordica moricata på latin(bitter gourd) . Det finns få recept men de påpekar vikten av att tillaga dem på "RÄTT" sätt. Jag funderade på om man kunde komma någonvart om man skalade dem. Men med vissa grönsaker, som sallad vid fel årstid, så kommer man inte ifrån bitterheten.

Jessica sa...

botanikern i vänskapskretsen undrar vad som händer om du skalar den

Anna sa...

Vad som händer? Tja, den blir utan skal?
Jag är mest inne på att förvälla den några minuter först, enligt några av de recept jag hittat ska den tappa en del av beskan då.

Jessica sa...

Hon tror att många av bitterämnen kan sitta i skalet, fast hon hummade rätt mycket om bittergurka i Sverige och vad man ska göra och inte.

Anonym sa...

Hi I'd like to thank you for such a great quality site!
I was sure this would be a nice way to make my first post!

Sincerely,
Edwyn Sammy
if you're ever bored check out my site!
[url=http://www.partyopedia.com/articles/thanksgiving-party-supplies.html]thanksgiving Party Supplies[/url].