torsdag 26 februari 2009

Tillbaka

Ett antal veckor av alldeles för mycket jobb och en segdragen förkylning senare. Jag känner mig en anings ringrostig (för att inte tala om hostig, snorig och halsontig) så idag blir det mjukstart. Ingen avancerad matlagning.

Även vi har fallit för grupptrycket och prenumererar sedan några veckor på grönsakslåda. Närproducerad grönsakslåda för att vara mer bestämd. Och vad finns det för närproducerade grönsaker mitt i vintern? Rotfrukter. Tack vare en liten miss i planeringen, som gjorde att vi hade kylskåpet fullt av rotfrukter redan när första lådan kom, har vi de senaste veckorna ätit rotselleri, morot, palsternacka och rödbetor på längden och tvären. Kokta, stekta, brässerade, ugnsrostade, ångade, mosade, rårivna.

Värt att minnas var potatis/morot/palsternacksmoset med gochujang och sesamolja i, en oväntad god komposition som togs fram i lätt feberyra då det enda jag egentligen ville ha var chili och ingefära.

Och så den här förrätten, receptet kommer från Årstidernas hemsida:

IMG_7444

Ugnsbakad skiva av rotselleri, på med en skiva chevre och lite timjan (rosmarin i originalreceptet), gratinera några minuter. Serverat med olivolja och balsamico. Jag hade aldrig själv kommit på att rotselleri och chevre kunde vara så gott tillsammans. Men det var det. Rekommenderas.

4 kommentarer:

görel sa...

Kul att du är tillbaka, hoppas du håller dig frisk och att det har lugnat sig på jobbet!

Rotselleri är bara så himla gott, jag brukar gratinera dem så här ganska ofta, men har nog inte provat med chevre. Det kan ju inte bli fel!

Anonym sa...

Aningen flytande honung brukar rekommenderas till gratinerad chêvre.

Anonym sa...

Jag gillar rotselleri svårt och detta var ett verkligt bra tips som måste provas.

Hälsningar från fröken Dill

Anna sa...

Jag kan nog tycka att rotselleri har en tendens att ta över om man inte håller den hårt ;) men här var det inga problem. Supergott. Trots att honungen saknades ;)