söndag 14 oktober 2007

Överbakad kaningryta

I kylskåpet: ett stycke kanin minus två filéer (fileérna användes i lördagens åttarätters prettomiddag). I papperskasse: några liter trattkantareller från dagens skogspromenad. Hittar ett recept i en Cordon Bleu-bok som annars oftast står oanvänd i hyllan. Med lite ändringar passar det finemang till vad jag har hemma idag.

Kaningryta
1 kanin, urbenad (sånär som på frambenen där jag inte orkade längre, de fick gå i som de var)
1,5 dl hackad lök, idag blev det gul lök och schalottenlök för det var vad som fanns hemma
3 vitlöksklyftor
150 g trattkantareller, direkt från skogen :)
1 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater (just dessa råkade vara kryddade med oregano, och nej, de var inte av märket Mutti, jag kommer förmodligen att straffas för det i något senare liv eller nåt)
1 tärning hönsbuljong
0,5 dl färska och hackade kryddörter (jag hade rosmarin, timjan, mejram och dragon)
några deciliter vatten
smör + rapsolja till stekning
salt + peppar
  1. Bryn köttet i smör och rapsolja, salta och peppra. Lägg över i en gryta
  2. Stek lök och vitlök i smör och rapsolja. Lägg i trattkantarellerna efter några minuter och låt det steka med. Salta och peppra. Lägg över i grytan.
  3. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater och buljongtärning till grytan.
  4. Fyll på med vatten så att det nästan täcker.
  5. Låt koka i en halvtimme-fyrtio minuter tills det blivit så där trevligt grytigt. Då ser det ut som på bilden nedanför.
  6. Gör i ordning örtscones under tiden som grytan kokar.

Örtscones
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
60 g smör
0,5 dl färska kryddörter (jag hade rosmarin, timjan och dragon)
1,25 dl mjölk
2 tsk citronsaft
0,5 tsk salt
1 vispat ägg

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Lägg samtliga ingredienser utom ägget i matberedaren. Mixa till en smulig deg.
  3. Ta upp degen på en arbetsbänk och arbeta ihop till en jämn deg.
  4. Rulla degen till en rulle, cirka 5 centimeter tjock
  5. Skär rullen i 1 centimeter tjocka skivor
  6. Pensla skivorna med ägg.
Till slut
  1. Blanda ner örtkryddor i grytan.
  2. Häll över kaningrytan i en ugnsfast form. Eller använd grytan som det kokat i om den kan stå i ugnen.
  3. Lägg sconsen ovanpå köttet. Japp, lita på mig, de ska ligga mitt i den geggiga grytan, tveka inte utan lägg dit dem.
  4. Sätt in formen i ugnen en kvart eller tills sconsen ser färdiga ut.

Så här blev det till slut, inte några direkta stilpoäng för utseendet men så gott det blev. Himla mumsigt. Och så blev det en portion över, lyx-matlåda imorgon alltså! :)

För övrigt: i originalreceptet står det så här i receptet för örtsconsen: "Arbeta degen snabbt - det är bättre att degen jäser i ugnen än förlorar kraft genom att jäsa på bakbordet". Eh, har jag missat nåt här? Det är bakpulver i degen, hur hade de tänkt att den skulle jäsa på bakbordet?

1 kommentar:

Gitto sa...

Vilken härlig blogg du har - jag är riktigt imponerad! Ska själv äta kanin ikväll (om jag får tag i någon i butiken, det vill säga).

Vad gäller bakpulvret så jäser det faktiskt så fort man blandat det med vätska, därav den snabba bearbetningen. Testa själv att blanda en tesked bakpulver med lite vatten så får du se! Gör det gärna i ett tomt, tillslutet treorör så får du en rolig projektil att attackera folk med - det gjorde vi när jag var liten!