tisdag 23 oktober 2007

Råg

Långt in i skafferiet stod en påse hel råg, använt till bak av danskt rågbröd. Fast nu var det länge sedan jag bakade just det brödet så påsen har stått där ett tag, nästan full. Rågen får blir lunchlådor.

Mina lunchlådor framkallar ofta en "vad är det där?"-reaktion hos mina medarbetare, för det mesta uttalat med stor skepsis, typ "tänkte du verkligen äta det där?" Frågan som infinner sig är om det är min matsmak som är udda eller om det är mina arbetskamrater som är ovanligt inskränkta när det gäller mat. Jag lutar åt det senare.

Fast jag kan hålla med om att när middagsmaten inte räcker till låda och jag slänger ihop något att ta med så blir det inte alltid så estetiskt tilltalande, men jag tycker det smakar bra och det är väl huvudsaken. In och rota i skafferi och frys och ut kommer bulgur, quinoa, linser, dinkel, polenta, bönor, nån grönsak etc och så tar man en skvätt av sånt som kanske passar tillsammans och blandar ihop. Typ dinkel, linser och majs. Quinoa, morötter och bönor. Bulgur, spenat och fetaost. Och i tio lunchlådor här framöver kommer det att ingå kokt hel råg som nu befinner sig portionsförpackat och instoppat i frysen. Kanske en rågotto kan vara något?

2 kommentarer:

Martin sa...

Jag får samma reaktion av mina arbetskamrater, som tur är, så blir nästan lika många imponerade :-).

Hel råg i maten låter väldigt spännande, jag har faktist tänkt tanken flera gånger, går det att äta hel råg. Det måste ju vara ännu nyttigare än bulgur eftersom bulgur är från vete, eller?

Jag får själv lust att prova, har du tips på var man köper hel råg?

Tack på förhand :-)

Anna sa...

Vet inte om vete eller råg är nyttigare, bulgur är ju ändå gjort av oskalade vetekorn (såvitt jag vet, fast det finns ju diverse olika varianter med mer eller mindre tuggmotstånd) så jag vill nog påstå att det är nyttigt också.

Jag brukar köpa Saltå Kvarns råg, eftersom det är den som brukar finnas, och förmodligen har jag köpt den på Coop Forum eftersom det är där vi oftast handlar stapelvaror. Kolla antingen på hälsokosthyllan, en del butiker verkar klassa allt som har "nyttig" profil som hälsokost, eller någonstans runt mjölet.