onsdag 30 juli 2008

Grilla, grilla, grilla

Vi har ju semester nu och då måste man grilla. Det är faktiskt obligatoriskt. Varje semesterdag utan grill är en förlorad dag.

Idag råkade det bli fläskfilé vilket vi inte äter särskilt ofta. Dels är det ofta dansk fläskfilé som finns till salu och jag vägrar köpa danskt fläsk sedan jag såg en dokumentär om dansk grishållning för något år sedan som fick mig att känna mig synnerligen illa till mods (jodå, det finns dansk gris som har det jättebra men du kan lita på att det inte är den som säljs till vrakpris i svenska affärer). Dels kan fläskfilé bli synnerligen torrt och trist, det finns roligare delar att laga av grisen helt enkelt.

Men idag blev det ändå helgrillad fläskfilé med majskolv och bönsallad, ett gammalt recept från Allt om mat som jag moddat en del.

fläskfile-1

2 hela fläskfiléer
1 anchochili
1 msk hel spiskummin
1 msk paprikapulver
lite chilipulver (anchochilin är inte stark men ger en god och rund, nästan chokladig smak, lite extra chilipulver ger styrka. hade jag haft någon chipotlechili hade jag hellre tagit det än chilipulver)
1 msk röksalt
1 apelsin, skal och saft
1 msk olja
1 msk honung
1 msk pressad citron
(hm, jag hade ju tänkt att ha i oregano också, men det glömde jag helt bort)

1. Lägg anchochilin i blöt i varmt vatten ett tag tills den mjuknar
2. Rosta spiskummin i het och torr stekpanna, kör ner paprika och chilipulver på slutet. Mortla.
3. Riv skalet av apelsinen och pressa ut saften.
4. Skär anchochilin i mindre bitar.
5. Blanda alla ingredienser till marinaden och mixa till en mysig gegga. Lägg ner filéerna i marinaden och låt ligga någon timme.

Grilldags!

1. Ta upp filéerna, torka av dem och salta lite extra. Häll över marinaden i en kastrull och koka ihop några minuter. Smaka av, jag öste i lite extra salt och honung.
2. Grilla filéerna hela ca. tio minuter, pensla med marinaden någon gång under tiden. Och som sagt; fläskfilé tillagad för länge blir bara torr och tråkig, passa noga!

Till åt vi majskolvar som först tillagats i mikron några minuter (blast och allt på) och sedan fått ligga en stund på grillen. Och så en sallad med svarta bönor, avokado, apelsin, svarta oliver, schalottenlök direkt från trädgårdslandet, salladsblad, bladpersilja, lite olja, lite citron, lite salt. Sämre kan man ha det!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ser jättegott ut! Det var ett tag sedan vi grillade majskolvar, så tack för tipset!
Hälsningar MammaMat

Jessica sa...

Jag tänker ta upp det här och sedan springa mot skyttevärnet. Det enda jag gillar är majsen. I övrigt har jag aldrig begripit varför folk ska grilla sig igenom somrarna.
Detta sagt: run for cover!!

Anna sa...

Aj, aj, Jessika, nu är du nära lynchning :) Och man grillar på sommaren av samma anledning som man äter skinka till jul (slentrian? normativt tryck?). Det *ska* ju vara så. Vad skulle grannarna säga om vi avvek från den principen? ;)

Jessica sa...

Jag förstod att det var förenat med livsfara ;).

Jag äter lite skinka till jul, gravad lax är min favvo. I övrigt äter jag sånt jag inte äter i vanliga fall, fasaner och sånt. Varför jag inte följer gängse traditioner är lite komplicerat men min släkt var traditionsfascister. Det känns befriande att absolut INTE äta lutfisk på juldagen.

Anna sa...

Tja, varför ska man äta lutfisk överhuvudtaget? :)