tisdag 29 juli 2008

Orecchiette och rucola

Jo, som sagt. Det är inte mycket som lever i trädgårdslandet förutom rucolan. Den är nu inne på tredje året av försök till odlingsbäddsherravälde och jag ryckte upp en försvarlig bunt i ett tillfälligt försök att hålla den tillbaka.

Så vad gör man med en massa rucula? Google vet: pastasås. Och orecchiette (små öron, fast i pasta då). Jag googlar lite mer. De flesta verkar tycka att den här sortens pasta är besvärlig och tidsödande att göra själv. Ha, som om sånt har stoppat mig förr? Här ska tillverkas pasta!

Jag gör en pastadeg på drygt 200 g mjöl, två ägg, lite salt och en gnutta vatten (låter kanske lite men idag blir det bara till sonen och mig, mannen har drabbats av tillfälligt vansinne, eller möjligtvis en tidig fyrtioårskris, och har bestämt sig för att cykla till Västerås. Jaja). Degen får ligga till sig en stund, rullas ut till fingertjocka rullar och skärs i små bitar.

Och sedan blev det faktiskt besvärligt. Hur får man till de där ojämnheterna på utsidan? Den närmaste beskrivningen jag hittar är typ "med tummen". Jaha, men hur?

Jag försöker trycka ut degen över tummen. Inge bra. Jag trycker till med udden av en kniv. Lite bättre. Till slut kommer jag på det. Man lägger degbiten på bänken, trycker till med tummen samtidigt som man skjuter tummen ifrån sig. Då rullar degbiten upp sig över tummen och sedan vänder man ut och in på den. Degbiten alltså, inte tummen. Förmodligen inget en italiensk mama skulle jubla över men jag fick till dem någorlunda! (mental notering: jag ska inte göra det här när vi har många gäster)

orecchiette-1
Orecchiette av blandad kvalitet 

Och så såsen:

100 g av det hemrökta fläsket
3 vitlöksklyftor
lite chili
en halv tetra krossade tomater (250g)
drygt 250 g rucola

1. Förväll rucolan i en minut. Fiska upp den till ett durkslag, låt vattnet vara kvar i kastrullen och koka pastan där.
2. Skär fläsket i små tärningar, skär vitlöken i skivor
3. Fräs fläsk och vitlök, i med chilin. Ner med tomaterna. Och så ner med rucolan.
4. Blanda ner pastan i såsen när den är färdig. Kanske behöver man ösa på lite av pastavattnet i såsen.

orecchiette med rucola-1

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där ser ju hur snyggt och gott ut som helst. Måste testa nån regnig dag!