tisdag 11 maj 2010

Kroketter med fisk i

Så vad lagar man en fredag när man kommer hem rätt sent? Självklart ställer man sig och gör kroketter. Förutsatt att man har en härdad familj som klarar av att vänta på middagen till halv nio-snåret sisådär. Min familj är härdad.

IMG_0002 Man kokar rotsaker till mos. Ursprungsreceptet använder bara potatis men jag kämpar alltjämt med att få slut på palsternackorna, så det fick slinka ner lite sånt också. Och den sista rotselleribiten.
IMG_0008 Man rensar en rökt sik. Receptet sa saltad, kokt torsk men den rökta siken ropade på mig där i butiken, så det fick bli den.
IMG_0015 Man finfördelar fisken och gör sitt bästa för att få bort kvarblivna ben. Man lyckas inte helt. Man ser att det blev mycket mer fisk än i receptet och avhjälper den obalansen genom att stoppa in en hel del i munnen. Mmm. Gott.
IMG_0016 Man värmer mjölk, olivolja och smör till moset.
IMG_0018 Man inser att det här moset kommer att bli alldeles för löst och blandar i panik ner potatismjöl. Det hjälper inte så mycket.
IMG_0022 Man ger upp, ber en bön, hoppas på det bästa och rör sedan ner fisk och äggulor i det alldeles för lösa moset.
IMG_0011 Man har köpt panko i enkilosförpackning eftersom det var den enda storlek som fanns. Om ni behöver panko vet ni var det kan hämtas.
IMG_0023 Man ställer upp doppnings-stationer med mjöl, äggvita och panko.
Man engagerar mannen i rullning av det kladdiga moset samt doppning i mjöl, äggvita och panko eftersom det börjar bli rätt sent nu.
IMG_0027 Och hoppsan, här var bollarna redan friterade. Bönen hjälpte uppenbarligen, bollarna föll inte sönder i atomer under friteringen och dessutom smakade det bra. Till och med i kallt skick dagen efter (dock inte lika knapriga då). Och salladen vi åt till fastnade inte på bild.

5 kommentarer:

sana sa...

de är riktigt fint recept!! det måste jag prova

Anna sa...

Ja, det var värt att prova :) och wow! vilka bakverk du har på din blogg! Så snygga bilder! allt ser helt fantastiskt gott ut.

Jessica sa...

Du är inte den enda som serverar middag kl. halv nio på kvällen och ber böner över resultatet och okej, går det åt helvete får vi väl äta våfflor...
Om du vill bli av med lite så snor jag gärna lite panko av dig.

Anna sa...

Jo men precis Jessika, det blir lätt så när man dels är tidsoptimist och dels tvångsmässigt ska testa nya recept hela tiden.
Jag skickar lite panko till dig. Eller mycket. Som sagt, jag har mer än jag behöver.

Jessica sa...

Du får skicka hur mycket panko du vill. Här går det åt :).
Det enda "felet" med panko är att det är lite trist dagen efter. Jag mejlar min adress.