onsdag 21 november 2007

Bottarga di Tonno

Idag blir det Bottarga di Tonno på pastan till middag.

Eftersom jag faktiskt inte hade någon aning om vad jag köpte när jag hittade min lilla burk har jag har gjort research och funnit att det finns åtminstone två varianter av Bottarga (förutom att den kan göras av lite olika fiskar). Vad som är gemensamt är att man tar fiskens romsäck, saltar den och låter lufttorka.

I första varianten packas rommen in hel i bivax. På de bilder jag hittar ser det ungefär ut som en salami i formen. Inte den vi har. I andra varianten mals den torkade rommen till ett pulver. Det är vad vi har i skafferiet.

Just nu önskar jag att jag hade hittat den första varianten. Det ser verkligen gott ut. Och nästan alla recept jag hittar använder den varianten.

Nåväl, här ska inte gråtas över oköpta produkter. Här och nu finns en burk med pulver-bottarga och den ska testas. Ärligt talat har vi redan testat på risotto, där tog smaken tyvärr över lite för mycket. Idag kör vi nästan enligt Anders tips:

koka spaghetti. koka några gröna sparrisar. under tiden fräs lite vitlök i olivolja, blanda i bottargan och rör om och håll varmt. när allt är klart, blanda ihop och servera med bladpersilja. underbart.

Vi byter ut sparrisen mot haricot verts och hoppar över bladpersiljan eftersom någon sådan inte är inhandlad. Inte dumt! Det smakar verkligen vad det är, torkad rom, och när bottargan inte har så mycket andra smaker att samsas med är det riktigt trevligt.

Inga kommentarer: