fredag 23 november 2007

Grönsaksgratäng


Här snackar vi närproducerat, ekologiskt och säsongsanpassat. Dagens skörd av jordärtskockor, upptagna fem steg från ytterdörren.

Jordärtskockor måste vara en av de enklaste grönsaker man kan odla. Vi har haft våra i några år och det enda, jag säger enda, jag gjort är att stoppa ner dem i jorden.

Ingen vattning, ingen rensning, ingen gallring och de fortsätter att ploppa upp år efter år (disclaimer: mina odlingsråd fungerar visserligen men är kanske inte optimala om du frågar en trädgårdsexpert). Sugen på några just nu? Bara gå ut och krafsa upp så många du behöver. Men plantera dem på ett väl avgränsat område, de har en benägenhet att sprida sig som ogräs.

500 g mjölig potatis
200 g morötter
2 lökar
Knappt 400 g jordärtskockor
2,5 dl matlagningsgrädde
4 dl vatten
2 buljongtärningar
150 g ost
1 tsk salt
Örtkryddor (nästan en kruka oregano och en halv kruka timjan idag)

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Skala potatis, morötter och lök. Skiva. Riv osten. Hacka örterna.
3. Skrubba jordärtskockorna och skiva. Jag skalar dem inte längre, det är för tidsödande och jag fick skavsår på fingrarna. Allvarligt!
4. Blanda grönsaker, örter och 2/3 av osten i ugnsfast form.
5. Koka upp matlagningsgrädde, vatten och buljongtärningar. Häll blandningen över grönsakerna. Du kanske får justera mängden lite, det ska knappt täcka grönsakerna.
6. In med formen i ugnen och låt stå en timme.
7. Strö över den sista osten när det är 10 minuter kvar.

Voila! Grönsaksgratäng serverat med skivor av rökt lammbog. Yummie.

Inga kommentarer: