måndag 15 september 2008

Kantarellpizza

kantarell-1

En helg, ett sjuttioårskalas och femtio liter svamp senare. Som jag påpekat tidigare: det är rent löjligt mycket svamp ute i skogarna i år, framförallt trattisar men vi hittade också svart trumpetsvamp, oväntat mycket gula kantareller, fina taggsvampar och faktiskt en liten karljohan. Trattisfångsten är numer transfererad till golvet i vår källare, utspridd på tidningar, och tills det torkat får vi kryssa fram.

Men det var inte trattisar vi åt idag utan gula kantareller, en schysst halvfabrikatspizza blev det (Joråsatt, det händer faktiskt att det kommer hem halvfabrikat, man kan inte vara purist hela tiden. Dessutom tycker jag att pizzadegsrullen är rätt bra, inte lika bra som hemgjord, men klart godkänd. Dock undviker jag den med tomatsås i förpackningen, såsen är fantastiskt menlös.)

kantarell-2

Färdig pizzadeg på rulle, tunt lager av Saltå kvarns pastasås Peperoni, mozzarella, parmesan (och ostarna ligger under resten av fyllningen, mycket viktigt), tunna skivor tryffelsalami och så pricken över i:et; frästa kantareller och schalottenlök. Tryffelsalamin och kantarellerna satt som en smäck tillsammans.

6 kommentarer:

Jessica sa...

50 liter svamp???!!??
Jag föreslår en lätt släng av galenskap, plus att skogarna i norra Västmanland måste ha varit någon sorts svampfabrik i år ;)

Anna sa...

De växer som svampar ur jorden kan man säga.
Förra året fick vi knappt ihop nåt, i år har vi varit synnerligen kräsna ("nja, de där är för små, trattisar mindre än en decimeter höga plockar jag inte") och ändå fick vi ihop så mycket på bara en dag. Och man blir ju lätt lite girig när det brer ut sig på det där viset. Helst jag. Mannen säger "nu går vi till bilen" och jag säger "men bara de här, jag kan ju inte lämna dem", och så håller vi på så.
Och en stor fördel jämfört med mer befolkade områden är ju att det inte är så vansinnigt mycket konkurrens om svampen där. Det räcker åt alla :)

Anonym sa...

Hjälp 50 liter!
Ska ut och kolla mitt trattisställe men jag kommer inte upp i dom mängderna tror jag.
Rödgula trumpetisar har jag plockat och dom gillar jag!
får testa di pizza framöver.

Anna sa...

Och mer ska det bli :) (vi måste ju kompensera förra årets skrala skörd...) Ska kolla in vårt rödgultrumpet-ställe på lördag, det brukar vara ett riktigt vinst-varje-gång ställe (förutom förra året då när det knappt fanns nåt).

Vi kommer förmodligen att äta kantareller varje dag det närmaste året...

görel sa...

Jag instämmer -- 50 liter?? Var på landet (Gästrikland) i veckan och fick ihop kanske 2 liter trattisar på en hel dag. Medan en karl i byn hade plockat 12 kg (!) på en dag. Varför är alla svampar alltid nån annanstans?? Men jag fick ganska mycket Karl Johan tidigare i somras, så man får kanske vara nöjd!

Anna sa...

Görel, det gäller att ha tumme med svamparna, man måste vissla på rätt sätt för att de ska komma hoppandes ner i korgen. Och så är det en fördel om man plockar i glesbefolkade områden där det inte är så många andra som hunnit före :)