tisdag 16 september 2008

Dolmar

Idag var jag ett geni igen.

När vi åkte från landet i söndags drog jag med mig en bunt mangoldblad utan någon vidare plan. Sedan tänkte jag att det vore bra om vi åt upp mangolden också istället för att den ligger oanvänd i kylskåpet (se där vilka snilleblixtar som far genom huvudet på mig!). Och till slut kom jag på den ypperliga idén att göra dolmar av bladen (ja, ja, det är väl fler som gjort det och jag har säkert läst om det någonstans, men det struntar jag i och tar åt mig äran för idén helt och fullt).

squash-1

Från landet här hemma skördade jag en tromboncino-squash, den är verkligen speciell; rankorna skjuter iväg flera meter och klänger fast där de kommer åt, frukterna blir ojämna och kringliga men så goda! Krispiga och smakar lite mer som pumpa än vanlig squash. Det enda man behöver göra är att strimla och fräsa i lite smör. (och tyvärr ger bilden ovan ingen som helst rättvisa till den fina ljusgröna färgen)

Men dolmar var det. Det må inte se ut som någon fantastisk måltid på bilden nedan men lita på mitt ord: det blev riktigt gott. Och tomaterna kanske ser bleka och tråkiga ut men jag lovar att de slår vilka köpta snabbköpstomater som helst (det är dessutom sorter som inte blir så där tomatröda).

dolmar-1

En bunt mangoldblad (sisådär 30-40 stycken, och om man kan välja så är det bra om de är ungefär så stora som en hand med lite spretande fingrar)
400 g lammfärs
1 dl korngryn (som uppenbarligen måste kallas kornris för att folk ska köpa det)
1 gul lök
150 g taggsvamp
en rejäl bunt bladpersilja
kanske tre matskedar senap (jag hade en hemmagjord, grov variant med dragon i)
1 ägg
rivet skal från en liten citron
saltåpeppar

1. Koka korngrynen nästan färdiga.
2. Ta bort stammarna från mangolden, förväll bladen.
3. Hacka lök, fräs i lite smör, hacka svampen och låt fräsa med ett tag tills vätskan försvunnit.
4. Hacka persiljan, det blev nog 1,5 dl
5. Rör ihop fyllningen, dvs. allt utom mangoldbladen.
6. Ta ett blad i taget, lägg på en matsked eller två med fyllning beroende på bladstorlek. Vik över kanterna på sidorna och rulla ihop till en rulle. Lägg i en ugnsform. Det här tar längre tid än man tror så engagera gärna resten av familjen eller en granne eller vem man nu kan hitta. Eller se till att börja lagandet i tid så slipper man äta mitt i natten.
7. När alla dolmarna är rullade åker formen in i ugnen, 200 grader i en halvtimme eller tills färsen är tillagad.

Inga kommentarer: