torsdag 1 oktober 2009

Dagens höjdpunkt

IMG_9125

Rågbröd från Bakery & spice, finns numer att köpa på Hermans Ekohandel. Hemgjord färskost* med citronzest, honung och blandade, mortlade nötter.

IMG_9126

Sallad och Väddöskinka.

IMG_9130

Jaha, nu kan det bara gå utför.

*värm valfri mjölkprodukt (fil, yoghurt, gräddfil, creme fraiche etc, i det här fallet turkyoghurt blandat med gräddfil) till cirka 50 grader, låt rinna av några timmar (jag föredrar handduk i durkslag), smaksätt med nåt du gillar.

6 kommentarer:

Leif Nixon sa...

Neeej! Inte förstöra en sån macka genom att lägga växtdelar på den!

Anna sa...

Joooo! Mjuk macka, knaprig sallad, rökig skinka. Toppen!

Jessica sa...

Värst vad du bröstar dig då ;). Grytor hemgjord färskost... Har en kaka jag brukar göra som det ska vara filmjölk i. Vad har jag i? Gräddfil eller än bättre, creme fraiche ;)

Anna sa...

Hm, jo, att värma yoghurt och att ösa ner köttbitar i en gryta är ju något att yvas över, det är färdigheter få besitter :) (fast det är väl det där med att orka göra det)

Fröken Dill sa...

Den där färskosten lät jättegod! Kan man köpa Väddöskinka i stan? Jag vallfärdar till Ica i Rimbo för att lägga vantarna på den.
Hälsar Dillen

Anna sa...

Väddskinkan finns hos Dennis Kött här ute i Spånga. Tror den finns på NK's saluhall också. Men den är förmodligen billigare på Ica i Rimbo :)

(Hemköp city hade den tidigare, hundra kronor billigare kilot än NK, men sedan var det nåt med inköpsrutinerna som ändrades och nu säljer de den inte längre, de i charkdisken var lika förtretade som jag)