söndag 10 augusti 2008

Födelsedagsmiddag 3, pocherat ägg

Nu har vi kommit till det som visades i teaser 2.

teaser2-1

De sötaste små dvärghönsägg man kan tänka sig, förpackade i plastfolie tillsammans med lite dragon, väntar här på att bli pocherade. Sedan ska de serveras med avokado och bearnaisesås. Snott rätt av från FXcuisine.

bearnaise-redux-1

Jag önskar verkligen att jag hade tagit kort på såsen när den var precis nylagad. Eller när vi provlagade för några dagar sedan. Jag lyckades göra perfekt bearnaise!

Bearnaise har verkligen varit en sån där omöjlig rätt för mig, varenda gång jag prövat har det skurit sig. Även när jag testat "idiotsäkra" recept. Men nu lyckades jag alltså två gånger på raken och jag har inget bildbevis! För vad hände när vi värmde upp min fluffiga, i förväg preppade, sås igen vid servering? Tja, det är ju bara att titta på bilden nedan.

pocherat ägg-1Visst, det smakade bearnaise men, hm, det är ju ärligt talat bara smaksatt smält smör och inte alls den fina äggemulsion det ska vara. Gästerna var dock snälla och kom med glada tillrop trots det platta fallet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ursäkta en sen kommentar, -det går inte att värma en riktig bearnaise. Har man gjort den innan kan den ev stå kvar i vattenbadet, annars är det rumstemererad som gäller. När jag jobbade på oseriösa krogar på 80-talet så kunde man ha i bersamelsås (hur stavas det egentligen?)då höll sås stinget trots upphettning.

Eva

Anna sa...

På nåt sätt lyckades vi värma den försiktigt första gången, det måste ha varit ren tur att den höll då alltså. Ska komma ihåg det nästa gång jag gör bearnaise. Typ nästa år eller så...