söndag 10 februari 2008

Coca cola-marinerad fläskkarré

När jag letade efter ett annat recept för någon vecka sedan trillade en liten handskriven lapp ut från en pärm. Det var ett recept på fläskkarré marinerad i coca cola som jag fullständigt hade glömt bort att jag hade. Det måste vara minst sju-åtta år sedan vi lagade det senast, definitivt dags att göra det en gång till.

Lite kul är det att se att ens matlagning ändras lite vartefter åren går. I receptet är det torkad ingefära, idag skulle jag inte fundera på att använda annat än färsk (förutom i kakor kanske). Då fick det puttra på spisen, idag blir det låg värme i ugnen. Temperaturen då skulle upp till 85 grader, nu tar jag ut den vid 75. Såsen var med grädde, nu nöjer jag mig med att reducera skyn. The times they are a-changin... :)

fläskkaré-1

1,5 kg fläskkarré
3 dl coca cola
1 apelsin
1 tsk torkad rosmarin
40 g ingefära
1 msk rosépeppar
3 vitlöksklyftor
0,5 dl vinäger
salt

1. Riv skalet från apelsinen och pressa saften. Skala vitlöken och skiva tunt. Mortla rosépeppar (det är egentligen svartpeppar i receptet men jag kände för att testa med rosé istället). Skala ingefära och skiva tunt eller riv grovt.
2. Blanda hela kångarången, häll i en påse och lägg i fläskkarrén. Låt stå i ett dygn eller mer.
3. Ta upp karrén ur marinaden, torka av den och salta ordentligt runtom. Bryn på alla sidor i en gryta. Mmm. Luktar gott.
4. Häll marinaden över köttet i grytan och ställ in i ugnen på 125 grader tills temperaturn är 75 grader ungefär. Det tog nästan 2,5 timmar.
5. Ta upp köttet, sila skyn ner i en kastrull och reducera, red med lite maizena.

Det är gott det här, köttet blir så mört. Apelsinen dominerar faktiskt i såsen även om ingefäran finns där och ger lite sting. Rosé eller svartpeppar kan faktiskt göra detsamma. Men var är coca colan? Det skulle vara intressant att göra samma rätt men byta ut coca colan mot något annat och se om det blir någon skillnad.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Jag har alltid känt mig tämligen misstänksam mot de här recepten. Nigella Lawson häller sirap på sin variant tillsammans med senapspulver och råsocker. Känns lite sådär eum nämen nä. Fast jag h ar inte ätit det så vad vet jag.

Anna sa...

Själva grunden, dvs. fläskkarré lagad länge i låg temperatur, är bra, det blir mört och saftigt. Apelsinen och ingefäran gjorde definitivt sitt till såsen men coca colan? Nja, som sagt, jag kunde inte känna att den hade nåt att säga här.

Anonym sa...

Ser ut som bajs?