söndag 24 augusti 2008

Sushi

Igår var brorsdotter E hos oss och för att göra unga fröken riktigt nöjd gjorde vi en av favoriträtterna - sushi.

sushi-2

Vi testade två nya varianter:

sushi-1

Prosciutto, sparris, mozzarella och basilika. Ligger uppskuren till höger nedanför. Jag tycker den blev mycket stilig, speciellt ändbitarna med sparrisknopparna som sticker ut. Basilikan kan man hoppa över (eller bara ta lite, lite), det blev lite väl dominant, annars var det en rätt rolig variant.

Och till vänster nedan kolja marinerad i lime och shishimi (det blev som ceviche ungefär), sesammarinerade böngroddar och äggröra, riktigt god! Dock inte lika fotogenique som sparrisvarianten. Båda sorterna kommer från boken Sushi på svenska.

sushi-4

Och så standardbitarna med avokado och lax (E tycker bäst om lax så det måste vi ju ha med). Vi brukar använda kallrökt och färdigskuren lax, det är liksom enklast så.

sushi-3

Laxbitarna och misosoppan fick högsta betyg av vår gäst, resten var lite mer tveksamt (och är man sex år kan man väl få vara lite picky, så länge man åtminstone smakar på resten). Vi andra tyckte nog bäst om kolja-ceviche-rullarna.

11 kommentarer:

Jessica sa...

avocado-nigirin ser ur som om den tänker rymma vilken sekund som helst :).
Har du provat att göra ägg-nigiri, tamago-sushi? Man gör som en omelett först.

Anonym sa...

Men vad smarrigt det ser ut.
Nu måste jag göra sushi snart!

Anna sa...

Nej, jag har inte testat att göra tamago själv, det verkar lite meckigt med allt vikande (ja, jag vet, dålig ursäkt...). Jag har dock sett en variant som man gör i ugnen som kan passa till maki, kanske testar det nästa gång.

Och det är kull att göra sushi själv. Det är sånt där man kan göra alla tillsammans; alla rullar varsin boll :). Det behöver ju inte se så proffsigt ut när man gör det själv (vilket skulle bevisas av våra avokadobitar...:)). Första gången jag gjorde norimaki såg de för taskiga ut rent ut sagt. Nu börjar jag få in snitsen med hur mycket ris man ska ha på norin och hur man skär upp rullen utan att fullständigt massakrera den. Man lär sig.

Jessica sa...

Du kan du börja med att göra en liten omelett, ett ägg typ. Och sedan när man får upp snitsen så går man vidare. Och visst lär man sig. En bra kniv och hur hårt/löst man ska rulla makin. Du behöver ju inte skaffa en tamago panna och stå där och rulla och trycka för att få den att se ut som om den gräddades 2 cm tjock när det inte var så.

Jag gör inte sushi hemma. Jag åt så mycket förträfflig sushi i Japan att jag både har svårt att tänka mig att göra den själv och när jag är ute så verkar det mesta blekna i jämförelse med vad jag har ätit. Men det är en sån där personlig hangup.

Donburi och en förenklad variant av ägg cocotte är väldigt gott.

Jessica sa...

Donburi är helt enkelt ris med tillbehör. Här skulle tillbehöret vara ägg cocotte. Man kan kasta på lite rökt lax också.

Anna sa...

Det tråkigaste med sushi här är att det är likadant överallt. Räka och lax. Lax och räka. Och jag som inte är helt förtjust i stora bitar rå fisk och därför helst undviker laxen kan bli så less på den standarduppsättning av mama-sushi som alla ställen verkar köra med. Gör man dem själv kan man i alla fall få variation.

När vi semestrade i Singapore fanns det i snabbköpet bredvid vårt hotell en sushidisk med jag vet inte hur många sorter, precis bakom disken stod en kille och gjorde dem. Och så fick man plocka ihop sin egen låda och betala styckpris. Snabbköpssushin i Singapore var bra mycket bättre och roligare än restaurangsushi här.

Anna sa...

Och jag var för övrigt på Japanska torget i lördags på jakt efter kampio eftersom fiskrullen egentligen skulle innehålla det. Någon kampio hade de inte just då, istället fick jag med mig en påse furikake och en annan påse med nåt liknande, "sushitaro" står det på lappen. Vi får väl se om det är nåt att ha :)

Jessica sa...

I Japan så plockar man små färgade tallrikar från ett löpande band på många sushirestauranger. Och så betalar man efter färgen på tallriken.

Och det där med utbud är kanske en av anledningarna till att det tar emot för egen del. Plus att mycket av sushin inte är av sådär jättebra kvalitet. När fisken är skuren fel då blir man lite att jamen ffs. Och det är klart att man ska kunna experimentera med sushi, bara man vet hur man gör sushi till att börja med om du förstår hur jag menar. Inte att man läser på på fredag förmiddag och gör sushi på kvällen på just upptinat torskblock.

Dina maki med sparristoppar var häftiga f ö!! Och gör du maki med fiskrom så slår jag upp tält på din gräsmatta ;)
Nästa gång du saknar något på Japanska Torget borde du titta in på Japanska Bokhandeln (Sun Ai) tvärsöver gatan. De har en hel del matvaror om än inte lika mycket som Japanska Torget.

Anonym sa...

vilka vackra bitar ni har fått till. sådär blir mina kanske en gång om året om jag gör själv ;) sugen jag blev, tur att jag ska äta sushi imorgon ;)

Anonym sa...

åh, så sugen jag blir på sushi! jag har aldrig provat att göra det själv, jag har helt enkelt inte tålamod ;) det verkar så meckigt! men nån gång så..

Anna sa...

Jag kan rekommendera att testa att göra själv, det är inte fullt så meckigt som man kan tro även om det kräver en stunds framförhållning eftersom riset ska blötläggas innan kokning.