onsdag 20 augusti 2008

Åter till vardagens grå tristess

Semestern är slut. Tillbaka på jobbet (som jag ju fortfarande är ganska nyförälskad i men ärligt talat, semester slår jobb närsomhelst). Jag drömmer mig tillbaka till helgens vistelse på landet och svampplockningen.

karljohan-1

Här ovan har vi kanske en fjärdedel av den rensade skörden av soppar. Det fanns hur mycket som helst. Var man än vände sig tittade en Karljohan eller någon annan sopp upp. Efter ett tag blev vi lätt irriterade; nej, men inte en sopp till, hallå, var är kantarellerna!? (jo, klart vi hittade kantareller också, men inte så mycket som vi förväntat oss).

Till slut tröttnade mannen och beordrade "Titta bara rakt fram, nej, plocka inget mer, nu går vi tillbaka till bilen! Bara rakt fram!" Men jag kan ju inte låta bli, bara den. Och den. Och så de där tre också.

På lördagskvällen frossade vi på bergslagskräftor (inköpta nykokta på den lokala pizzerian (sic!) för 249 kr/kilot), kantarell + västerbottenspaj med mycket smör i pajdegen samt risotto med löjliga mängder Karljohan och ett berg parmesan. Den här veckan blir det späkning för att kompensera semesterexcesserna ;).

2 kommentarer:

Jessica sa...

Det är magert här med bär. Bättre med svamp men inte sådär att man hoppar jämfota. Jag vill ha några karljohan men än så länge nitlotter. Tror att man behöver åka en bit och så pass angelägen är jag nog inte.

Anna sa...

Tja, till Skinnskatteberg kan man åka, där finns det svamp :). Vi kommer nog att pröva lyckan den här helgen också, få se om det kommit upp mer kantareller. Och lingonen var definitivt på gång.