söndag 16 november 2008

Pasta

Men se så praktiskt, här har vi nästan exakt trehundra gram durumvete kvar, precis lagom för en pastamiddag för tre personer.

Pastadeg på 300 g durumvete, 3 ägg, lite salt, lite vatten, lite olivolja. Vevas med pastamaskinen ut till tagliatelle. Koka en minut eller två.

Hemrökt fläsk från frysen
de sista hemodlade schalottenlökarna för året, delade i kvartar
dito vitlök
en förpackning fryst kronärtskocka (när jag hörde att de skulle försvinna från sortimentet bunkrade jag snabbt ett antal förpackningar, än har jag några kvar)
två burkar konserverad kantarell (lagom salta och med bra stuns i svampen men jag vet inte jag, är det så mycket bättre än förvällt och fryst? om jag någon gång i livet skaffar en jordkällare kan detta bli min melodi, tills dess fortsätter jag att frysa in mina gula kantareller, det tar för mycket plats i kylen med de konserverade).

Allt får fräsa tills löken är mjuk och fin och fläsket släppt en del av fettet. Blanda med pastan.

pasta-fläsk-1

I såna här rätter visar sig det hemrökta fläsket från sin bästa sida; ger lite salt och rök utan att vara påträngande. Och tillsammans med svamp och lök kan det ju inte annat än bli bra.

2 kommentarer:

Space babe sa...

Hej Anna, jag tittar gärna på förpackningen, lägg upp på din blogg eller mejla mig på pacebabe@gmail.com

Anna sa...

Bilder finns här:

http://annasskafferi.blogspot.com/2008/11/lor-hang.html

Och jag kan fixa lite skarpare bilder om det behövs :)