torsdag 8 januari 2009

Grymt med fett: anklår

(man är ju begåvad med tonåring så vi hänger ju med i de senaste uttrycken ... not)

Joråsatt, confiterade anklår med brässerad rödkål en vanlig sketen torsdag, så har vi det, rena lyxlivet. Och inte bara vi ser jag, läste precis hos Lager att det stod anka på middagsbordet även där idag.

Även vi hade införskaffat två ankor som styckades i förrgår, skrovet fick koka för sig, låren rimmades till confit och brösten marinerades till pastrami (tillagades ikväll för inmundigande imorgon eller på lördag).

Låren åt vi alltså idag, jag petade ner lite extra kryddning i lagen och jag är mycket nöjd med resultatet.

anklår-1

Knappt en liter vatten
75 g brun farin
35 g salt 
skal från en apelsin
två bamsiga vitlöksklyftor, ordentligt tilltryckta
en kanelstång
en halverad torkad citron
ankfett från kok av skrov och en del från tidigare kok.

Koka upp vatten, salt och socker, i med kryddorna och låt svalna. Ner med anklåren och låt ligga ett dygn.

Anklåren placeras sedan i en gryta, på med ankfett så det täcker, kryddorna fick också åka ner efter en avtorkning. In i ugnen, 120 grader. Vänta. Vänta. Vänta.

Tyvärr kom jag igång lite för sent med låren, vid halv tolv igår kväll var de långt ifrån färdiga och jag orkade inte vänta mer. De fick helt sonika stå i ugnen tills imorse och det var en aning för länge. Lagom till middag stekte vi låren i mer ankfett, det var knappt att de höll ihop och köttet hade blivit aningens torrt men smaken kan jag verkligen inte klaga på. Underbart.

Till åt vi rödlök brässerad med en skvätt rött vin, vinäger, salt, peppar, kryddnejlika och lagerblad. På slutet fick lite kalvfond och mer salt åka ner.

Inga kommentarer: