söndag 27 januari 2008

lunchlådebiffar

Nu är det en sån där dag igen. Det som började som en liten skafferi-inventering inför veckans storköpsbesök urartade till en skafferistädning, utrensning och matplanering för hela nästa månad ungefär.

Jag har ju lite svårt för att slänga saker. Framför allt att slänga mat. Allt går att använda på något sätt, det gäller bara att hitta det rätta sättet. Och torrvaror går faktiskt att äta efter sista förbrukningsdatum. För det mesta. Men någonstans måste man dra en gräns, så idag har jag faktiskt slängt saker. Bland annat:
* en halv påse vardera, öppnade alltså, av vinjäst, jästnärsalt och pectolase som legat sedan förra gången vi gjorde vin, typ ett och ett halvt år sedan
* en oöppnad förpackning marsipan i tre olika färger, sista förbrukningsdag september 2004
* silverkulor, såna man använder för tårtdekorationer och sånt alltså, sista förbrukningsdag januari 1998

Efter dagens rensning och de senaste månadernas ansträngningar att inte köpa mer än vad vi faktiskt behöver börjar skafferiet se mindre ut som ett katastrofområde och mer som ett skåp för förvaring av matvaror, tro det eller ej.

Under utrensningen hittade jag amaranth och helt bovete. På båda förpackningarna står att de passar i vegetariska biffar. Saken är biff! (ha, ha) Här ska det bli biffar som kommer att åka ner i lunchlådor.


1 dl amaranth
3 dl helt bovete
11 dl vatten
1 lök, 170 g
1 tsk salt
0,75 dl vetemjöl
1 ägg
1,5 msk panch phoran (indisk kryddblandning)
2 msk garam masala
olja att steka i

1. Koka upp vatten, häll i amaranth och låt koka 20 minuter
2. Under tiden som amaranthen kokar: slå kokande vatten över bovetet och skölj med kallt vatten.
3. Häll i bovetet i kastrullen med amaranth, koka 10 minuter till på ganska låg värme
4. Nu har det blivit en geggig massa, låt svalna. Jag lät det stå över en timme.
5. Rosta panch phoran i torr stekpanna tills det börjar knäppa om kryddorna, mortla och rör ner i amaranth/bovete-geggan. Jag hade nog varit nöjd med bara panch phoran men det här var allt jag hade kvar och jag tyckte inte det gav nog mycket smak så därför tog jag en del garam masala också.
6. Finhacka lök och stek i lite olja, blanda ner i amaranthen/bovetet
7. Kör ner salt, vetemjöl, ägg samt garam masala. Min garam masala har stått ett tag och har definitivt tappat smak så jag fick köra på rätt mycket för att det skulle ge någon smak.
8. Stek biffar. Det blev bäst med ganska små biffar, två-tre matskedar per biff kanske, och en hel del olja.

Jag kom fram till den här blandningen efter lite trixande och provstekande och det blev alldeles utmärkt. Men just då jag kommit fram till en bra mix blev middagen färdig så stekandet fick anstå tills vi ätit färdigt. Och vad hände? När jag skulle fortsätta steka mina biffar ville smeten inte hålla ihop alls, första laddningen blev helt misslyckad. Jag fick blanda i en hel deciliter vetemjöl till för att det skulle funka.

Slutresultatet blev dock riktigt bra till slut, tuggvänligt med en indisk touch. Jag vill nog bara ha grönsaker till det här, nåt slags vitkålsfräs kanske. Vi får se vad det blir.

3 kommentarer:

Anonym sa...

1998? Shit pommes frites. Fast förmodligen var de farligast för tänderna, inte hälsan i övrigt…

Jessica sa...

jag erkänner, jag vet inte vad amaranth är ;).
du vet att det finns annat tårtpynt än silverkulor som blir stående i tio år ;)

Anna sa...

Silverkulorna är ju mest bara socker så de hade nog varit ätbara typ femtio år till, men har jag inte gjort slut på dem än så lär de väl bli stående just femtio år till. Enough is enough! :)

Och amaranth är en släkting till quinoa, en målla-art alltså. De är glutenfria och eftersom vi har glutenallergiker i närheten testar vi allt vi hittar som är glutenfritt... Quinoa tycker jag riktigt bra om men amaranthen är lite sisådär, fröna är pyttesmå och ger ifrån sig en hel del stärkelse eller nåt när man kokar dem, klibbigt!