lördag 5 januari 2008

Nyårsrepris

Mannen var sjuk på nyårsafton och dessutom, hör och häpna, lämnade jag och sonen honom hemma. Ensam. Övergiven. På självaste nyårsafton. Detta måste kompenseras, vi får låtsas att det är nyår ikväll och köra en repris. Och vad har man på nyår? Champagne och skaldjur.

Så in med skumpan i kylen och så en shoppingtur på Hötorgshallen. Tigerräkor, pilgrimsmusslor, bläckfiskar, algsallad (ja, ja, bläckfiskar är inte skaldjur men "champagne och blötdjur" låter inte riktigt lika bra). Algerna har en konsistens som glasnudlar ungefär och är marinerade i nånting teriyaki-aktigt, det får bestämma smakinriktningen.


Nudelsallad

100 g glasnudlar
1 burk böngroddar (hade föredragit färska men man får ta vad man har)
en halv mango
2 avokados
en burk algsallad
salt
sesamfrön

1. Tillaga nudlarna enligt förpackning, spola i kallt vatten
2. Strimla mango och avokado
3. Blanda hela härligheten, smaka av med salt. Hade jag haft sesamolja hemma hade jag hällt på lite men nu fick det räcka med lite rostade sesamfrön, vita och svarta.

Tigerräkorna marinerades i lite citrongräs, ingefära, salt, rivet skal och saft från en halv lime och två matskedar olja innan de stektes snabbt. Inte för mycket ingefära, jag vill inte slå ut champagnen, bara en knapp matsked.

Pilgrimsmusslorna fick bara lite salt och en snabb vändning i stekpannan. Och bläckfiskarna, som redan var tillagade och marinerade, fick åka ner i stekpannan några sekunder så att de blev ljumma.


Gott nytt år! Igen!

PS/Dagens roligaste replik:
- Jaså, chili i algsalladen, är det starkt?
- Nej, mer söt, som Pär-Anders här ungefär.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Du la väl bara nudlarna i vatten va?

Jessica sa...

kallt vatten

Anna sa...

Nej, jag hade faktiskt varmt vatten på först. Men inte koka. Bara lägga i skål och hälla vatten på.

Unknown sa...

Till den lilla pilgrimmen när den steks...
Riktigt, riktigt, riktigt varm panna, lite olja, pang! I med musslan och låt den gå till den får fin färg.

Anna sa...

Haha, du såg att det var lite dålig färg på musslan va? Jo, jag erkänner att jag var lite snabb på att lägga ner dem i stekpannan, helst vill jag bara vifta dem över jättevarm grillpanna men de blev goda så här också.