onsdag 26 mars 2008

Bring me some more

Här följer avslutningen på påskhelgen vilket dessutom var den sista dagen av frossande de närmaste sju veckorna.

Oxbringa som fått marinera ett och ett halvt dygn i rött vin, rotfrukter samt kryddor, sedan långsamt bräserad i fyra timmar och serverad med buljongkokta grönsaker.

Tjusiga färgglada morötter

Och så lite knaperstekt enrisrökt sidfläsk ovanpå. På bilden nedanför har fläsket alltså ännu inte kommit till det knapriga stadiet.

sidfläsk_enrisrökt-1

Gudagott!

oxbringa-1

Jämfört med den hängmörade biffen tidigare under helgen var kostnaden för den här köttbiten mindre än hälften men jag tvekar inte att säga att det här faktiskt är mycket godare. Mört så det faller sönder och smakrikt som bara den. Långkok is da shit!

oxbringa2-1

Så hur var det med slutet på frossandet?

Mannen, som vi ju redan tidigare konstaterat är galen, ska tillsammans med sisådär tusen andra flåsa sig Kungsholmen runt inte bara en utan två gånger den 10 maj. Förstår ni hur långt det är? 2,1 mil. Hugaligen.

Hursomhelst har mannen bestämt sig för att leka renlevnadsmänniska fram till och med loppet. Ingen alkohol. Ingen onyttig mat. Löpning mest hela tiden. Han tror att om han går ner nåt kilo så kommer han att springa flera sekunder snabbare.

Och hur kul är det att ägna sig åt matorgier och backanaler när det sitter någon och äter morötter och knäckebröd bredvid? Detta får alltså till följd att även jag kommer att försmäkta, berövad njutningar som gott vin och feta ostar. Håhå. Framtiden ser grå ut. Grå, grå, grå.

(Fast ärligt talat, efter den här helgen stramar kläderna lite här och var, jag kan nog behöva en aning renlevnad också, men avslöja inte det för mannen, det skulle kunna inverka negativt på mitt självpåtagna martyrskap).

3 kommentarer:

Jessica sa...

Och du går på SATS en gång i veckan och kör deras tortyrpass? Tillåt mig att uttrycka tvivel att särskilt mycket renlevnad kommer att behövas innan du går i kläderna igen.
Sedan finns det ju mat och mat.
Man behöver ju inte äta konfiterad fläsksida direkt.
Lite japanskt? Indonesiskt? Något som är naturligt "nyttigt".

Jessica sa...

xcd är kul! Dagens ska vi zappa duvor och jag gav just en helikopter cancer var ett av dagens skratt :)

Anna sa...

Faktum är att det behövs två SATS-pass i veckan och en hel del promenerande för att behålla jämvikten.

Fast jag är ju faktiskt fortfarande normalviktig även om det stramar lite för tillfället, det krävs nog bara en aning renlevnad. Och jag har hängt en del på JustHungry och JustBento på senaste tiden, det kanske blir lite japanskt.

xkcd är riktigt kul emellanåt, jag gillar nördhumor :)