tisdag 11 mars 2008

Kycklingfilé modell större

kycklingfile_jumbo-1

Detta kan vara den största kycklingfilé jag någonsin sett. Jag hittade den på Bondens matbod i lördags och den fick följa med mig hem. 860 gram. 

Den andra filén borde ju rimligtvis ha vägt lika mycket, då är vi uppe i 1720 g bara för två filéer. Hur stor andel av en kyckling är filéer? Hittar ingen bra information men oavsett måste detta ha varit en kyckling av gargantuanska proportioner. En rent skräckinjagande pippi som man inte vill möta i en mörk gränd helt enkelt.

kyckling_mos-1

Kycklingfilé med glaze 
1 mastodont-filé
salt, peppar

1 dl citronmarmelad (snart är den burken slut! och sedan är det bara nio burkar marmelad kvar!)
2 msk äppelcidervinäger
lite pressad citron
citronskal

1. Salta och peppra filén, bryn i stekpanna på bägge sidor
2. In i ugnen, 175 grader, med termometer i. Låt stå tills den är nästan 70 grader
3. Gör glaze under tiden: blanda marmelad, vinäger, skvätta i lite pressad citron. Koka ihop några minuter. Blanda i citronskal på slutet
4. Lägg på glazen på kycklingen när den är färdig

Mos
500 g potatis
300 g jordärtskockor, plockade idag i landet utanför ytterdörren 150 g färsk spenat
0,75 dl mjölk
2 msk smör

1. Skala potatis, skrubba skockor, skär i bitar och koka i saltat vatten tills de är mjuka
2. Hacka spenaten och fräs i lite olja
3. Värm mjölken. Stampa potatis och skockor, blanda i spenat, mjölk och smör. Smaka av med salt.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Jo, som du säger, hur stor var ursprungspippin?!

Tänk att du kunde plocka jordärtskockorna ur landet -- lyllo :).

Hade jag inte vetat bättre hade jag föreslagit att pippin måste ha varit dopad ;)

Anna sa...

Ja, det är lyx att kunna gå utanför ytterdörren och skörda i mars, tror faktiskt vi har lite ledsen grönkål kvar också.
Jag är egentligen inte så intresserad av husskötsel och allt sånt där som hör till att äga villa men att ha trädgård gör att det är värt det.