lördag 8 mars 2008

Antipasto

Jag köpte Solens smak för ett tag sedan, den andra boken till SVT:s serie Solens mat, innehåller inte så fasligt många recept men ååååå vad jag blir hungrig när jag läser, snålvattnet rinner när Bo Hagström berättar om charkuterier, pasta, ost och allt annat gott. Idag blir det italienskt, inget snack om saken.

Jag styr stegen i min lördags-shoppingtur mot Vasastan och A Tavola där det blir lite antipasto; längst bak salami, till höger culatello och till vänster nåt vad det nu hette. Jag kommer inte ihåg namnet men när jag frågade vad det egentligen var sa expediten först "torkad fläskfilé". Hm, nej, jag tror inte det med så mycket fett. "Eh, nej, just det, det är nåt örtmarinerat". Närmare än så kom vi inte. Gott var det i alla fall.



Jag älskar verkligen charkuterier av den här sorten; salamin ska vara riktigt torr och skinkan lagrad, den nötaktiga aromen, lätt sälta, åh, jag skulle kunna vräka i mig sånt här hela kvällen.

Inga kommentarer: