lördag 1 mars 2008

Tagliatelle wakame och nån sorts quenell

I skafferiet har jag en påse wakame som aldrig tar slut, man använder ju inte så mycket åt gången. Jag funderade på att använda den för att smaksätta pasta men vad ska man ha till?

Jag sökte runt efter inspiration och kom till sajten JustHungry, med mestadels japansk mat, där jag fastnade alldeles för länge medan tiden flög iväg. Och när jag hittade receptet på en soppa med fiskqueneller visste jag vad dagens middagskomposition skulle bli. Äntligen ska de små gädd-uschlingarna vi har i frysen få möta sitt öde.

Jag kan avslöja redan här att jag är mycket nöjd med utfallet och att inslaget av alger var ett genidrag. Mycket smakligt!

wakamepasta-1

Fiskbollar
2 ynkligt små och förskräckligt dåligt fileade gäddor (försök själv att filea halvfrysta gäddor som är fjällade får ni se hur bra det går). Totalt blev det 440 g filead gädda, så små var de.
En tredjedels purjolök
1 ägg, delat i gula och vita
1 msk soja av japansk standardsort
1 msk madeira, hade jag haft mirin hemma hade jag tagit det
1 tsk salt
10 g ingefära
1 blad kombu

1. Lägg kombun i en stor kastrull och häll på en liter vatten. Låt stå. Länge. 
2. Riv ingefära fint
3. Lägg fisk, purjolök, äggula, soja, madeira, salt och ingefära i matberedare och kör till en smet. (provstek kanske en liten klutt för att kontrollera kryddningen
4. Vispa äggvitan och vänd ner i fiskblandningen
5. Forma bollar. Om man är snitsig kan man göra små ägg med hjälp av två skedar, men eftersom jag är värdelös på det gör jag bollar med händerna, se till att blöta händerna så går det bra.
6. Koka upp vattnet med kombun i, häll på en matsked salt. Sjud bollarna åtta minuter och ta upp dem med hålslev sedan. Jag sparade vattnet och kokade även pastan där.

Pasta med wakame
400 g durumvete
3 ägg
1 tsk salt
0,75 dl wakame-alger (på ett ungefär sådär, jag mätte inte så noga, men det blev 120 g efter blötläggning)

större delen av en purjolök
250 g morot

1. Blötlägg algerna i kallt vatten några minuter.
2. Häll av vattnet och mixa till en gegga
3. Blanda mjöl, ägg, salt och alg-gegga i matberedare och mixa till en deg. Lägg degen i kylen en halvtimme eller så
4. Här skulle jag berätta om det förträffliga tillbehöret vi har till köttkvarnen; man kan montera på pastaplattor och så kör man pastadegen genom kvarnen och vips kommer det ut tagliatelle. Så brukar det vara ialla fall men inte idag. Degen kletade fast och ville inte komma ut genom hålen. Jag gav upp och tog fram den handvevade pastamaskinen. Det gick mycket bättre.
5. Strimla purjolök och morötter i tunna tunna strimlor. Ååååh vad det hade varit fint med en grönsakssvarv här. Men det gick ganska bra att strimla morötterna med mandolin.
6. Lägg purjolök och morötter i kokande vatten, se till att det kokar upp ordentligt igen och lägg sedan ner pastan också. Koka 2-3 minuter. Jag använde kokvattnet från fiskbullarna, fyllde på med drygt en liter vatten till, plockade upp kombun, finstrimlade den och blandade in den med grönsakerna.

Sista-minuten-sås
Precis innan jag skulle koka pastan kom jag på att det kanske skulle behövas något såsaktigt till pastan. Jag vittjade kylskåpet på en deciliter grädde som skulle ha varit till efterrätten och fyllde på med en försvarlig skvätt vitt vin från en box som stod i ett hörn och lät det koka några minuter. I med en gnutta salt.

Blanda pasta och sås, på med bollarna och fram på bordet!

Wakamen och kombun gav det hela en lite fiskig ton som var riktigt trevlig. Jag är som sagt mycket nöjd med hela arrangemanget även om bilden kunde ha varit snyggare.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Låter som en helt perfa måltid :)
Det är inte för inte som man rullar sushi i kombu.
Man kan låta wakame koka med i ris och servera till fisk men säg in till någon japan att det var jag som sa det ;).
Det finns inga naturliga användningsområden i Sverige. Jag kommer på en massa japanskt. Naturligtvis.

Anna sa...

Som sagt, det blev riktigt bra.
I en del recept har jag sett att man MÅSTE plocka upp kombun innan vattnet börjar koka, annars blir det beskt, men jag har aldrig upplevt det själv, undrar var det kommer ifrån?