torsdag 3 april 2008

Fläskigt värre

Färdigkokt fläsklägg, kan det va nåt? Det kändes mer tilltalande än annan färdigmat, oftast tycker jag att det är ermbarmligt tråkigt och färdiga köttbullar kommer bara in i vårt kylskåp när mannen och sonen smugglar in dem när jag är borta. Men hur mycket kan gå fel här? Det är en köttbit i saltlag liksom. Inga konstiga ingredienser.

Så den fick följa med hem från affären för provsmakning, trots namnet. Helglägg. Hur tänkte de? "Folk äter ju knappt fläsklägg men om vi kallar den Helglägg blir det festligt och då minsann kommer det att handlas som bara den" Eller?

Hemma i kylskåpet låg en kålrot som ville bli uppäten och fläsklägg och kålrot är ju en klassiker. Rotmos är underbart gott men har inget tuggmotstånd, det får blir en pytt till istället.

fläsklägg rotsakspytt-1

Rotsakspytt
Potatis, morot, kålrot och lök i önskad mängd och proportion
Kantareller
saltåpeppar
färsk timjan

1. Tärna rotfrukter, potatisen lite större än det andra.
2. Lägg potatisen i blöt en liten stund, häll av vattnet och torka av så blir det lättare att steka
3. Fräs rotfrukterna på rätt låg värme ett bra tag
4. Kom på att kantarellerna fortfarande står halvfrusna i mikron, släng ner dem i en egen stekpanna med högre värme tills vätskan är borta, saltaåpeppra.
5. Dra upp värmen på rotfrukterna mot slutet, saltaåpeppra, ner med kantarellerna, släng på hackad timjan i sista minuten.

Läggen skulle värmas i vattenbad i sin förpackning. Och vad kan man säga? Köttet var mört och sältan lagom men jag saknade kryddor. Mesigt helt enkelt. Om jag köper den igen kommer jag istället att värma i buljong med lagerblad, svartpeppar, kryddpeppar, lök... eller så struntar jag i att köpa den här varianten och kokar själv istället. Det blir godare så.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Helglägg eller inte, den ser inget vidare ut if you don't mind me saying.
Fläsklägg kokar jag själv men sedan finns det ju den där varianten som jag inte kommer ihåg vad den heter mer specifikt just nu som säljs insaltat. Ett bekymmer är att man nästan helt har slutat med osaltad lägg och bara kör insaltad lägg. utomlands är det tvärtom, men jag lägger alltid en svensk lägg i blöt för att få bort saltet.

Anna sa...

Nej, det var ju sådär men det var värt ett försök. Det kunde ha varit bra. Och hellre färdig fläsklägg än färdiga köttbullar. Men hemkokt lägg är godast och det var jättelänge sedan vi gjorde det senast.