fredag 11 april 2008

Älgpaté

I frysen: 500 g ytterlår av älg. Vad gör man med det? För lite för stek. För lite för en gryta.

Också i frysen: en bytta kycklinglevermousse, nästan som den här, fast inte riktigt lika bra.

Kycklinglever kan man ha i paté. Då kan man väl slänga ner kycklinglevermousse i en paté också? Det skadar inte att testa.

älgpatè-1

Älgpaté
500 g ytterlår av älg
200 g kycklinlevermousse
120 g jägarbacon
1 äpple
150 g gul lök
1 ägg
1 dl creme fraiche
färsk timjan, en halv kruka och finhackad
oregano, kanske en msk torkad
salt, kanske knappt en matsked, peppar 
3-4 nävar förvällda gula kantareller
smör och olja

1. Hacka löken och stek sakta i lite smör och rapsolja.
2. Ner med lök, älg, bacon, äpple, äh va tusan, ner med kycklinglevermoussen också i köttkvarnen.
3. Blanda ner ägg, creme fraiche, kantareller och kryddor i blandningen. Jag hade ursprungligen tänkt två ägg och två deciliter creme fraiche, men blandningen var så mushy, fluffy, oozy redan från köttkvarnen så jag drog ner det. Fast såhär i efterhand ångrar jag mig lite.
4. Provstek lite av smeten och kolla att kryddningen är ok.
5. Ner i smord form och in i ugnen 175 grader tills innertemperaturen är 70 grader, ungefär en timme tog det.

Helst ska det stå till sig innan man skär upp och äter och allra helst då i press under lite tyngd men nu åt vi den nästan på en gång när den svalnat. Konsistensen blev lite "smulig", kanske hade det varit bättre om det där andra ägget och den andra decilitern creme fraiche hade fått gå med. Kycklinglevermoussen blev rätt dominant smakmässigt men det blev gott hursomhelst.

Och till åt vi det kanske snyggaste bröd jag någonsin bakat, ett nästan-knådfritt-bröd enligt det här receptet.

nästan knådfritt bröd-1

Det smakade utmärkt och kommer definitivt att bakas igen. Jag har bara några punkter att komma ihåg till nästa gång:

1. Läs receptet i länken till Cook's Illustrated ordentligt först och spraya olja på pappret innan degen läggs ovanpå. Jag fick skala bort hela den knapriga botten på brödet eftersom det satt fast papper där.

2. Kom ihåg att dra ner värmen från 275 till 225 grader direkt när brödet sätts in i ugnen och inte efter en kvart.

3. Börja andra jäsningen tidigare på kvällen så att middagen serveras tidigare än 21.30 och så kanske brödet hinner svalna lite innan man skär upp det.

4. Och så tror jag att jag vill ha lite mer vätska i förhållande till mjölet. Nu blev degen rätt stum och hård, även om slutresultatet blev bra.

6 kommentarer:

Jessica sa...

Utan att ha någon synpunkt på matens smak så tycker jag att orden älg + paté låter rätt äckligt. Låt mig dock poängtera att jag inte har smakat.

La du brödet på ett sprejat papper av cooks illustrated?

Jag har fått slänga 30 baglar för att snåljåpen i mig hade använt nåt billigt jävla bakplåtspapper. Såtillvida vi inte skulle ägna oss att skala papper från baglarna så var valet att kasta dem. Jag kastade.

Anna sa...

Jag tycker att älg och paté låter smaskigt tillsammans. Och det var det. Resterna försvann idag med en rasande fart.

Tycker du att jag är otydlig eller vad? :) Receptet kommer från Cook's Illustrated via omvägar och man ska använda ett papper som vagga, eller vad man ska säga, för att flytta brödet ner i den heta grytan och sedan upp igen utan att bränna sig överallt.

Fast egentligen borde det nog ha stått:
1. Fatta att "parchment paper" betyder typ bakplåtspapper och inte hushållspapper ditt pucko. Det kunde du ju ha räknat ut att det skulle fastna. Faktiskt.

Jessica sa...

"Läs receptet i länken till Cook's Illustrated ordentligt först och spraya olja på pappret innan degen läggs ovanpå."
jag var trött och tänkte att who the hell knows man kanske kan baka på glatt tidningspapper ;). Var vad jag tänkte.

Jessica sa...

PS: Jag gillar inte älg så det har en hel del att göra med att jag tycker att älgpaté låter rätt äckligt.

Bendel sa...

Jag tycker att älgpate låter mums, men jag är också en älgälskare. Vilken känsla du har för mat förresten! Det är roligt att titta in här av den anledningen.

Anna sa...

Oh, nu blev jag generad av så snälla ord :), tackar ödmjukast :)