söndag 20 april 2008

Gormeh sabzi

Ibland förundras jag storögt över de gigantiska förpackningar med kryddor man kan hitta i orientaliska butiker. Typ ett kilo sumak? Hur gör man slut på det innan det mumifieras och förvandlas till smaklöst damm?

Men så hittar jag recept på sumaksoppa där man använder 3 cups sumak. Få se, 3 cups, det blir ju, hm, drygt 7 deciliter... De spelar liksom i en helt annan division när det gäller kryddanvändning. Men när det gäller persisk mat är det inte starkt utan mer smakrikt.

Örtmängderna i gårdagkvällens middag, Gormeh sabzi, ligger på samma nivå. Det är massor. Men fega inte! Det är mängden örtkryddor som är hela grejen här.

gormeh sabzi-1

2 lökar
1 kg lammlägg eller bog
3 + 3 msk olja
1,5 tsk salt
peppar
0,5 tsk gurkmeja
7 dl vatten
4 st torkad lime (eller "torckede citron" som det står på min förpackning, jag älskar att handla i de här butikerna!)
9 dl hackad persilja
2 dl hackad gräslök eller salladslök 
2 dl hackade bockhornsklöverblad
(och 2 dl hackad koriander om man gillar sånt, det gör inte jag)
2 msk torkad lime-pulver (eller kör 2 hela torkade lime i en mixer eller ta en halv deciliter pressad färsk lime)
1 burk kidneybönor

1. Hacka lök, skär köttet i grytbitar
2. Fräs lök och kött i 3 msk olja, på med salt, peppar och gurkmeja
3. Häll på vatten, lägg i den torkade limen och koka upp. Koka försiktigt i 30 minuter
4. Fräs under tiden persilja, gräs- eller salladslök och bockhornsklöver i 3 msk olja. I tjugo minuter. Enligt originalreceptet är det mycket viktigt att fräsa länge. Rör mest hela tiden.
5. Häll över örterna i köttgrytan, tillsätt limepulver och koka i 2,5 timme, rör ner bönorna på slutet.

Servera med ris, företrädesvis chilau/chelow. Grytan är syrlig och örtig och lammet är jättemört och allt är så himla gott!

Har man ingen lust att laga den här rätten själv kan man istället åka till food courten i Kista Galleria. Där, på restaurang Saffran som ligger längst ut i ena hörnan, finns en riktigt smaskig Gormeh Sabzi. Den hela lammläggen är också mycket bra (fast dillriset med bondbönor som man får till är lite torrt och tråkigt).

Skarpögda läsare kan för övrigt notera ett fel i bilden ovan. Var är kidneybönorna? Ja, ja, ja, jag glömde lägga i dem, vilket jag kom på när maten var uppäten.

7 kommentarer:

Jessica sa...

Persiskt rules :)!
Och jag köper vallmofrön per kilo i affären, plus diverse annat.

Anna sa...

Jag har nog inte kommit till den nivån av kryddinköp än :)

Anonym sa...

Jamen nu kanske jag blir av med min storpåse örtkryddor(koriander,persilja, körvel tror jag)på den står det just Gormeh sabzi. Tycker det är sååå mycket smak så det syns knappt att jag tagit ur påsen!Har du mer tips?

Anonym sa...

Jamen nu kanske jag blir av med min storpåse örtkryddor(koriander,persilja, körvel tror jag)på den står det just Gormeh sabzi. Tycker det är sååå mycket smak så det syns knappt att jag tagit ur påsen!Har du mer tips?

Anna sa...

Karin: tips nummer ett är att om man använder torkade kryddor till det här ska de blötläggas och läggas i utan att fräsas om jag kommer ihåg rätt, har inte boken framför mig. (New food of Life, jättebra om man gillar persisk mat)

Man kan ju grilla lammfärsspett eller köttfärsspett och då tycker jag att det är gott att trycka i en del örtkryddor. och lite kanel. Annars använder de mycket örtkryddor till sallader och sånt men då ska det ju vara färska örter. Ska kolla lite mer när jag har mina böcker framför mig.

Anonym sa...

Tack! Gjorde lite libanesmat idag men jag tittade bara på sabzikryddan.

Maria sa...

Jag bara älskar Ghormeh Sabzi - ska faktiskt till Kista idag och äta den, den är såå god där!
Har aldrig lagat rätten själv, men måste prova det också någon dag. Tack för receptet :-)