söndag 6 april 2008

Purjolök

Jamie Oliver är nog min favorit-tv-kock. Han ser så rar ut där han står och läspar lite sött. Maten ser så god ut. Och jag är vansinnigt avundsjuk på den där vedeldade ugnen han har ute i trädgården. Eller förresten, kanske är det Per Morberg som är favoriten när han daskar en laxsida upp på arbetsbänken, kör ner en halv gris i köttkvarnen eller skvätter i vin i tomatsåsen. Fast det är nog Jamie. Eller nä. Jag kan inte bestämma mig.

Kvällens middag kommer hursomhelst från Jamie Oliver. Inte mitt recept alltså och jag tänker inte skriva ut det helt, ni får väl köpa boken. Men jag kan inte låta bli att visa de enorma mängderna purjolök som gick åt. Och då drog vi ändå ned mängden lite från originalreceptet.

purjolök-1

Tre rejäla purjolökar.

purjolök i gryta-1

Hoppsan, grytan räckte precis till. Kokas sakta i buljong och vitt vin med ett lager prosciutto ovanpå.

Medan purjolöken kokar mixas bröd med torkad Karljohansvamp (ack, mitt karljohan-lager är nästan slut, måtte detta år bli ett bra svampår, jag ska väl ändå inte behöva köpa sånt?) och så knapersteks det i olivolja. Svampen doftar grymt gott!

purjolök pasta-1

Och så alltihop tillsammans med färsk pasta. Riktigt gott.

5 kommentarer:

Rebecca sa...

Jamie är verkligen en inspirationskälla. Tack vare dina bilder kan jag nästan känna svampdoften, och jag lovar dig att det vattnas i munnen.

Tack för en härlig blogg.

Anna sa...

Och tack för att du läser och de snälla orden :)

Jessica sa...

Jag gillar Nigella bäst, inte för recepten så mycket utan för sinnligheten. Jamie föll fyra snäpp sedan han flyttade ut på landet och blev trädgårdsmästare och jägare på godset på samma gång. Yeah, right. Kan vi stava till viltvårdare och trädgårdsmästare medan han gör vad han gör?!
Detta sagt jag lagar en hel del recept av honom, bl a en pastarätt med en "sås" på bröd. Funkar lite som pesto.

Anna sa...

Varenda gång jag ser Nigella ser jag bara French&Saunders-sketchen framför mig där Dawn French spelar Nigella och allt är supersoftat och fingrar och slickepottar slickas så till den milda grad att det nästan är barnförbjudet. Kan otroligt nog INTE hitta den på youtube. Men kul är den.

Jessica sa...

French&Saunders är ju hur coola som helst hursomhelst. En bekant som mest äter för att överleva sa att vissa mattidningar är som att läsa mjukporr fast mer legitimt så visst ligger det något i att vad handlar de där programmet en tidningarna om ibland. Eller mer korrekt, vad ska de förmedla. Men 1-0 till French & Saunders.