söndag 13 april 2008

Nästan knådfritt bröd

Via JustHungry hittade jag recept på nästan knådfritt bröd, NY Times brödet utan knådning fast i uppdaterad version. Egentligen är det Cook's Illustrated som stått för vidareutvecklingen och receptet på JustHungry är en variant av det.

Jag bakade det första gången i fredags och både det ena och det andra blev fel; jag mätte inte så noggrannt så det blev för mycket mjöl, andra jäsningen blev för kort, tog ut det från ugnen för tidigt, skar upp det när det var för varmt. Trots allt detta blev det ett riktigt gott bröd (och framförallt, så snyggt! Var det verkligen jag som gjorde det där? mina bröd brukar aldrig bli sådär snygga) om än lite kompakt och kladdigt.

Men skam den som ger sig! Jag försöker igen med lite andra ingredienser. En kvart innan vi åkte iväg på fest igår rörde jag ihop en ny deg och lade i en bunke med lock för jäsning över natten. Då gick degen upp till 400 ml-strecket i bunken ungefär och, tjohejsan!, i dag var den uppe vid 1600 ml. Imponerande.

nästan knådfritt bröd 1-1

420 g mjöl (det blev 350 g dinkelsikt och 70 g grahamsmjöl)
1,5 tsk salt
5 g jäst
1,75 dl vatten
0,75 rött vin
knappt 1 dl valnötter
knappt 1 dl tärnad fetaost
knappt 1 dl hackade gröna oliver

1. Blanda ut jästen i vatten och vin, tillsätt mjöl och salt, gegga ihop. Jag rörde med en trägaffel först och enhandsknådade direkt i bunken en minut eller så.
2. Sätt på tättslutande lock eller täck med plastfolie, jäs 18 timmar ungefär. Cook's Illustrated säger 8-18 timmar.
3. Knåda i valnötter, ost och oliver, det behöver inte knådas mer än en minut kanske.
4. Vik ett bakplåtspapper på längden, lägg ner pappret i en bunke, spraya lite olja på och lägg brödet ovanpå. Pappret ska följa kanten så att man kan lyfta upp brödet på det sedan. Hade jag haft tillgång till kameran hade jag visat en bild på det men mannen hade lägligt nog lagt beslag på kameran och dragit iväg. Täck bunken med lock eller plastfolie. Jäs två timmar till.
5. En halvtimme innan brödet jäst färdigt sätter man ugnen på 275 grader och sätter in en gryta med lock samtidigt.
6. Flytta över brödet med hjälp av bakplåtspappret till den jätte, jättevarma grytan, låt pappret vara kvar. Sätt på locket, in i ugnen, sänk värmen till 225 grader.
7. Grädda en halvtimme, ta av locket och grädda färdigt utan lock, brödet är färdigt när det når 98 grader innertemperatur. Lyft upp brödet med hjälp av pappret.

Nästan knådfritt bröd 2-1

Den här gången blev det inte riktigt lika snyggt men bättre i övrigt. Knaprigt yttre, mjukt lite svampigt innanmäte. Oliver var gott att ha i. Inte fantastiskt men väldigt gott bröd och nästan ingen arbetsinsats. Det räcker långt för mig.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Snyggt :)
Jag bakar nästan aldrig bröd. Bara kakor, bullar och sånt och annat som kan kräva en massa pilljobb. Nästa projekt är hemgjorda dammsugare.
Brödet ser hursomhelst jättefint ut :)!!!

(Hur går det med den renande livsstilen?)

Anna sa...

Mitt brödbakande går i vågor. Ibland bakar jag allt matbröd själv, senaste året har jag knappt gjort nåt. Men när det går så här smärtfritt är det ju inga problem så nu kanske det blir lite oftare. Fast surdeg som alla ska ha nuförtiden tror jag dock inte jag orkar med.

Den renande livsstilen går utmärkt för mannen och sämre för mig. Han går ner i vikt och jag går upp. Jag tror att hektona kryper över mellan oss när vi sover.

Jessica sa...

Det låter rätt freaky att kilona kryper ;) men vi nöjer oss med den förklaringen.
Jag misslyckas med surdeg. De säger att det inte ska gå men jo, det gick. Och trots att jag kan hålla på med briocher som ska kalljäsas minst 14 timmar så roas jag inte av surdeg i någon större mån. Jag har inte provat New York Times knådfria bröd mest för att jag inte har en bra ungsform med lock att slänga in i ugnen.

Anna sa...

oja, krypande kilon är en fullkomligt vetenskaplig förklaring, helt i klass med vit tid (oh, jisses, hur kom jag egentligen ihåg det, det var jättelängesen jag läste om det, ger en antingen ett riktigt gott skratt eller svårartade krypningar över hela kroppen beroende på humör)