lördag 4 oktober 2008

Min fru, ekorren

Det har varit ett fint svampår och många härliga helger i skogen. Det kan till och med vara så att min fru, ekorren, känner att hon kan luta sig tillbaks och vara nöjd med årets skörd. Vi kan ju inte bara vara ute i skogen, vi har ett hem att sköta också. Det här borde räcka:

IMG_6687

Till vänster: 6 liter torkad Karljohan
I mitten: 39 liter torkade trattkantareller
Till höger: En burk torkad svart trumpetsvamp och en burk torkad rödgul trumpetsvamp (inte helt fyllda, så det blir väl 2 liter styck istället för 3 liter styck)

Antar att det inte behöver nämnas att alla burkar kommer från någon av Sveriges största godisbutiker, belägen i Hummelsta

Nu är det ju dock så att säsongen för trattisar inte är över än, så om Annas ekorrgen slår till igen kanske det blir återbesök i skogarna vid Skinnskatteberg i november. Då kan det se ut så här (som det gjorde i november -06):

Frusen svamp-1

Något svårplockat.

4 kommentarer:

Jessica sa...

39 LITER torkade trattisar?!?!?

Anna sa...

Japp, 13 burkar à 3 liter styck. 3100 ml för att vara exakt så egentligen är det snarare 40 liter.

2006 tyckte vi var ett rätt bra svampår. Då fick vi ihop 3 såna burkar med trattisar. Tänk så lite vi visste.

görel sa...

Ja, vi har för länge sen konstaterat att skafferiet fylls fortare än det töms, så att säga! Dags att begära byggnadslov för en visthusbod. En jordkällare kan ni ju fixa utan bygglov, börja nu så ni hinner innan tjälen slår till!

Anna sa...

Här hade jag formulerat en sån fin kommentar om hur förutseende och krisplanerande jag är inför eventuella fimbulvintrar och så vägrar Blogger att publicera den! Rent oförskämt. Nu går jag och lägger mig istället.