fredag 3 oktober 2008

Sallad?

Knappt tio minuter innan stängningsdags kliver jag in på Mariannes Fisk (som öppnat filial i Spånga, hurra! äntligen en delikatessbutik ute i vår förort!) utan någon som helst plan. Jag känner mig som önskekunden nummer ett (inte); medans personalen börjar plocka undan i diskarna står jag där "öh, vänta, jag ska bara ha lite beslutsångest... hmmm, vad vill jag ha egentligen?"

19.00 prick kliver jag ut med chili- och limemarinerad bläckfisk samt färska räkor. Sedan hastar jag hemåt och slänger ihop nåt. Är det sallad? Är det fräääscht? Ingen aning. Är det gott? Jajemensan.

quinoabläckfisk-1

2 dl quinoa
2 paprikor
1 liten tromboncino-squash plockad från grönsakslandet
1 bastant morot
2 små rödlökar
olja + salt + peppar + nån krydda
marinerad bläckfisk
räkor

1. Koka quinoa.
2. Kör grönsaker i ugnen, olja+salt+peppar på. Bläckfisken var chili- och limemarinerad så jag tyckte det passade fint med Santa Marias chili- och limeblandning på.
3. När quinoan och grönsakerna är färdiga: fräs bläckfisk och räkor i het stekpanna en minut, bara så att det blir lite varmt.
4. Upp med allt på ett fat. Hade tamarirostade frön hemma som jag slängde på överst. Och så lite flingsalt och den riktiga balsamvinägern, den där med droppkork som gör att man får skaka ut dyrbarheterna droppe för droppe.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Åh såna mini bläckisar!
Jag har så svårt för bläckfisk där sugkopparna sitter kvar!

Anna sa...

Det hade jag också, ärligt talat ser det lite läskigt ut, tills vi var på Don Alfonso förra året. De bläckfiskarna (som hade armar och sugkoppar kvar) var banne mig en av de godaste rätter jag ätit någonsin.

Jessica sa...

Så är det säker, rätt bläckis på rätt ställe! Och fräääsch och super- i alla former är överanvänt till tusen men så länge som du inte är Denise Rudberg eller Renee Voltaire så slipper du undan ;)
Nu ska jag gå och lägga mig och sluta jaga runt dig på din egen blogg ;)