onsdag 24 december 2008

Julskinka

Så var det dags igen att röka julskinka. Härligt att få plocka fram vår Weber Smokey Mountain Cooker Smoker efter att den legat i dvala allt för länge.

I år blev det två 2,5-kilos rimmade skinkor från Nibble Gård som vi beställde på Mariannes fisk och hämtade ut på Dennis chark i Spånga (självklart). Snygga grejer som klippta och skurna för rökning.

Körschema:

12:15 Tänd weberbriketter som fyller skorstenständaren till 2/3. De tar bra lång tid att få igång men belöningen kommer i form av jämn värme och rejäl brinntid.
12:16-13:13 Lägg i två rejäla äppelträds-chunks i brännkammaren och ta fram alla grejer som behövs (typ termometrar, vatten, bord, god bok etc) inklusive skinkorna.
13:14 Häll i briketterna som nu ska vara helt antända. Lägg på ytterligare ett gäng otända briketter (typ 1/3 skorsten) samt 3-4 knytnävsstora äppelträdsbitar. Montera grillen och fyll vattenskålen nästan till brädden.
13:15 Lägg på skinkorna. En termometer ska mäta tillagningstemperaturen och en termometer ska mäta innertemperaturen i skinkan. För min del fegar jag och tar inte ut skinkan förrän den nått 67 grader i kärntemperatur (en del modiga kanske kan nöja sig med 62 grader).
13:16-00:49 Softa järnet. Justera någon ventil då och då för att reglera syretillförseln. Den här gången fick temperaturen pendla mellan 85 och 100 grader. För den skyndsamme rökaren fungerar säkert 120 grader lika bra. Låt gärna skinkan vila ett tag innan avsmakning.

Gott!

Faluskinka-1

Görel! Har du skaffat någon rök än? Om du läser det här vill jag bara tipsa om att det kommit ett par nya varianter av röken med några förbättringar; typ bättre lucka, inbyggd termometer, mer praktiska handtag etc. Dessutom är en av modellerna större med en grillyta på 56 centimeter i diameter. Spana in på Virtual Weber Bullet.

2 kommentarer:

görel sa...

Hej Janne! Jag har varit dålig på att läsa bloggar i jul, men när jag nu skulle komma ikapp så ser jag att ni har rökt julskinka igen och tänker att vi borde kolla upp det där med rök, och sen ser jag lite längre ner att du talar till mig! :-) Det måste vara ett tecken på att det nu är dags!

Tack för tipsen om nya varianter, jag ska genast kolla upp. Men först måste jag läsa vidare för att se hur det har gått med ert kök!

Gott nytt år!

Janne sa...

Gott nytt år! Måste pressa på lite så att du får smaka alla godsaker som kommer ut ur en rök.

Kolla in http://www.bbqnordic.com också. Där finns lite varianter av lokomotivgrillar som kanske kan vara intressant att undersöka.