söndag 19 april 2009

Färsqueneller serverade med sjudna rotfrukter och smörslungade grönsaker

Dvs. vanliga jämrans köttbullar, kokt potatis, morot och skärbönor.

Jag inser att jag hittills aldrig bloggat om köttbullar, trots att jag tycker att det är vansinnigt gott. Detta måste åtgärdas, så här följer bloggosfärens kanske hundraförtitredjetusensjuttifjärde recept på köttbullar som just för dagen, beroende på skafferiinnehåll, såg ut så här:

IMG_7703

800 g nötfärs (fläskfärs är gott i köttbullar men nu blev det nötfärs, och den var inte ens hemma-malen)
2 hackade lökar 
1 dl havregryn
1,5 dl mjölk
1 ägg
1 msk viltfond
1 msk buljongpulver
några skvättar worcestershiresås
en tsk salt eller två
uppåt en msk hela pepparkorn, mest svartpeppar, lite kryddpeppar, mortlade

IMG_7719Här ligger de på led och väntar. Helt ovetande om vad som komma skall.

IMG_7722Ner i stekpannan bara. Hög värme. Mina köttbullar blir ALDRIG runda vilket innebär att de inte rullar sådär tjusigt när man skakar pannan. Det blir att välta runt dem med stekspaden. Över i gryta på låg värme när de fått stekyta. Där får de ligga tills allt annat är färdigt.

Och gör man jättejättemånga köttbullar går det alldeles utmärkt att steka dem i ugnen. Nej, det blir inte riktigt samma som att steka dem i smör i stekpanna, men det blir bra nog.

IMG_7716
Ett kilo potatis. Skrubba, skrubba.

IMG_7697
Trattisar i blöt. Snart ska de bli sås.

IMG_7726
Lök, trattisar, mjölk, grädde, viltfond. Red med maizena. Inte mitt stoltaste såsögonblick, men det funkar.

IMG_7709
Morot och skärbönor. Ångas över potatisen. Vänd ner en klick smör när de är klara.

IMG_7724
Action på ALLA plattor! Då måste det vara avancerad mat.

IMG_7730
Till slut! Gott. Till vänster skymtar rårörda lingon. Till köttbullar MÅSTE man ha lingon. Det är faktiskt lag på det.

Och kvarvarande köttbullar räcker till både matlåda och ytterligare en middag. Strålande!

3 kommentarer:

Jessica sa...

Inget fel med köttbullar egentligen. Har ett recept som jag tog från nån tidning, kryddade med honung, dijonsenap och med creme fraiche istället för grädde. Steks i ugnen.
Intressanta. Jag gör ofta köttbullar a la si eller så, just för att man kan ta en nypa här och där och så ser man vad man hamnar.

Rebecca sa...

Såsen verkade mums! Spelar det någon roll vad för sorts grädde det är? är det störst andel mjölk eller grädde? =)

Anna sa...

Jag älskar köttbullar. Fast receptet blir aldrig likadant; nötfärs, fläskfärs, älgfärs, hjortfärs, havregryn, ströbröd, panko, ägg, inga ägg, mjölk, vatten. Och faktum är att det spelar ingen större roll hur de görs, jag gillar dem i alla fall.

Och sås. Jag använder vanlig grädde. Kanske hälften mjölk, hälften grädde, om jag har någon grädde. Finns det creme fraiche åker den ner. Eller så blir det bara mjölk. Spelar inte så stor roll. Man får anpassa redningen efter vilka mjölkprodukter som används. Ibland åker det ner soja. Och miso kanske. Allt beror på skafferiinnehåll och humör (jag är ledsen men jag kan inte bli mer specifik än så :)).