söndag 25 november 2007

Italiensk middag, dolce

Till efterrätt en bakelse med smördeg, ricotta blandat med vispad grädde, mixade bär och pudrat florsocker, förlagan åt vi på Lido Azzurro i Amalfi.

(För nytillkomna läsare kan vi informera att den här måltiden startade några inlägg bakåt i tiden. Börjar man läsa härifrån blir det baklängesmiddag och det går ju också bra, annars kan man starta med förrätten.)

Eftersom en av kvällens gäster har oskicket att vara glutenintolerant testade vi att göra glutenfri smördeg. Vi hittade ett recept som innehåller ingredienser men inga instruktioner, tack för det, lyckligtvis står Prinsessornas kokbok från 1937 i bokhyllan, där finns instruktioner som sträcker sig över två sidor med bilder som förklarar hur man gör ett treslag. Jag behöver inte tvätta smöret läser jag. Vilken lättnad.

Jag hoppar faktiskt över smördegsreceptet och konstaterar bara att det är mycket kavlande och vikande när man gör smördeg och att resultatet mest liknade water crackers i konsistensen. Men det blev bättre än förväntat (vi hade backup-smördeg i frysen och glutenfria kakor eftersom jag var lite skeptisk till projektets utfall).


Nej, det är inte chokladsås. Faktiskt. Det ser bara ut så.

Smördegsplattor
Smördeg skuren i 5x5 cm stora plattor penslas med ägg och gräddas i cirka fem minuter.

Fyllning
500 g ricotta
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
Några matskedar florsocker

Vispa grädde, blanda med ricotta.
Smaka av med vanilj- och florsocker.

Bärsås
Hallon
Blåbär
Socker

Mixa alltihop.

Till slut
Varva smördegsplattor och ricottafyllning.
Rippla ordentligt med bärsås ovanpå
Sikta florsocker över

Mycket smaskigt! Men nästa gång ska jag testa att mixa ricottan först, vår variant blev lite grynigare än förlagan.

Och så de yngsta gästerna utlåtande:
K1: titta vilken fin färg det blir om jag rör ihop bärsåsen med det där vita.
K2: namnamnam

Inga kommentarer: