måndag 5 november 2007

Shopaholics Anonymous?

Hej allihop, jag heter Anna och är matshoppingmissbrukare. Härom veckan var jag i Italien (jo, jag vet att jag kommer att bli tjatig, det kommer att bli mycket Italien här framöver) och jag kunde inte låta bli att köpa högar av matvaror som såg kul ut och/eller som jag inte vet vad det är, trots att vi faktiskt ska renovera köket snart och jag snarare borde rensa ur skafferiet istället för att fylla på det.

I mitt kök står nu

  • Salsiccia av tonfisk - korv av tonfisk, hur konstigt verkar inte det? Måste prövas
  • Bresaola av tonfisk - åter igen: hur konstigt verkar inte det? Måste prövas
  • Bottargo di Tonno - där i butiken stod en burk med pulver och det enda jag förstod var att det var nåt med tonfisk och att det var torkat, försäljaren i butiken förstod inte ett ord engelska och jag förstår inte italienska. Nu har min mor, som är bevandrad i det italienska språket, informerat mig om att jag har köpt saltad, torkad och finmald tonfiskrom. Jaha, vad gör jag med det?
  • Colatura di Alici
  • Pesto med Colatura di Alici
  • Saltad kapris
  • Rökt mozzarella
  • En annan rökt ost av någon lokal variant, kommer inte ihåg namnet
  • En bit Provolone gjord på buffelmjölk - lagrad hårdost, inte rökt, lite åt prästost-hållet, typ
  • En burk Baba dränkt i Limoncello - naturligtvis läckte burken lite under frakten hem, lyckligtvis mest i de dubbla påsarna som den låg i
  • Limoncello av lokal variant - största anledningen till att jag köpte den var att man i butiken kunde se tillverkningen i ett rum precis bakom försäljningsdisken, där stod enorma glasburkar med sprit och citronskal och på varje flaska stod det handskrivet vilken tillverkningsbatch den kom ifrån. Och efter provsmakning hemma vill jag nog påstå att den är godare än den jag hade hemma som var inköpt på systembolaget
  • Pasta i konstiga former
  • Olivolja med citron - ok, det var väl inget speciellt, men hallå, vi var ju faktiskt på Amalfikusten, nästan på Capri, det är citroner som gäller. Och så måste man ju stödja lokala producenter
  • Cantuccini med citron - se kommentar ovan
  • Chokladpraliner och kanderade apelsinskal från butik med egen tillverkning - och nej, det var inte heller så speciellt men jag älskar ju choklad, klart jag måste köpa
  • Viner på druvor som var obekanta innan resan; Falanghina, Aglianico, Piedirossi. Förmodligen inga toppenviner, men vad gör det?! Måste testas! Och så slank det med en Planeta Chardonnay och en Planeta Cometa som vi förväntar oss mycket av.
  • Grappa
  • Fikonmarmelad och blandad citrusmarmelad - rester från frukostarna i lägenheten vi hyrde
  • Åsså blev det lite whisky på vägen hem när vi mellanlandade i München. Sprit är billigt i Tyskland.

Var ska allt få plats? Jag hade ju faktiskt fullt i skafferiet redan innan…

Och så har jag dåligt samvete över att jag köpt produkter av blåfenad tonfisk, jag som brukar räkna mig som en någorlunda etisk och miljövänlig konsument. Suck.

Och dessutom lär det bli återfall nästa helg eftersom mässan Det goda köket är då. Förmodligen kommer jag att hitta strutssalami eller nån getost jag aldrig prövat förr eller något annat oumbärligt. Dubbelsuck.

12 kommentarer:

Lisa sa...

My god! Du verkar vara ett allvarligt fall! Rolig lista!

Anna sa...

Joråsatt, men jag har ju sjukdomsinsikt i alla fall. Mannen och framförallt sonen är inte lika roade :)

Anonym sa...

hej! jag har också en burk bottarga i kylen! underbart gott, en specialitet från sardinien. koka spaghetti. koka några gröna sparrisar. under tiden fräs lite vitlök i olivolja, blanda i bottargan och rör om och håll varmt. när allt är klart, blanda ihop och servera med bladpersilja. underbart. /anders

Jessica sa...

Jag proppar också resväskan full med precis allt som jag känner igen och inte känner igen när jag är ute och reser. Men hur fick du hem alltihop?
Och man kan ju inte vara på Amalfikusten utan att handla en massa saker med citron i :).
Babas i limoncello kan man göra hemma, har recept om du är intresserad även om det är roligare att ta med sig hem från just Amalfikusten :).

Anna sa...

Anders: Tack för tipset! Kommer att testas.

Jessika: Planering, stora resväskor, lite kläder! Jag var inte så imponerad av Baban, det var helt ok men nu har jag testat det och tror det räcker så. Fast hemmagjorda kanske blir godare än den sorten jag köpte?

Johanna sa...

Jag har köpt rökt mozzarella i Uppsala flera gånger (http://www.martina.se/), men den rökta ricottan är ännu godare! Låter som ett härligt besök!

annamaria sa...

Jag vill också åka till Italien - låter alldeles underbart. Sååå mycket roligt!!! Avundsjuk....

görel sa...

Mannen och sonen kanske tycker det är roligare när de får smaka allt det goda som tänker laga med det här. Då glömmer de alla timmar de fick vänta på dig i saluhallen och butikerna och alla extrakilon som de fick släpa. :) Man får tänka att det handlar om "the greater good" liksom.

Zwampen sa...

Tjena,
Skönt att se att det finns fler matnördar ala "för mycket" ?!
Har själv varit i "Italienfällan" ex antal ggr, frun undrar hur byggplanen ser ut för att kunna få plats med allt nyshoppat ?!
Ni ser ut att få lite sköna måltider det närmaste halvåret...

Jessica sa...

Babas och savariner är lite av aquired taste. Det kan vara lite spritigt de första gångerna och behöver lättas upp med glass eller grädde.

Du får peddla ut råvarorna i skafferiet under renoveringen hos allehanda vänner. Senast jag var i italien kom jag hem med turkos choklad. Jomen hejsan. Och i Japan har jag också köpt saker som jag sedan har varit sådär jamen, varför och vad tusan gör man med det här?! Men kul är det. Vi måste göra en skylt, anonyma överdrivna matshopoholics. Jag öppnar kryddskåpet och diverse trillar ut. Jag öppnar skåpet där jag förvarar bakformar och sånt och där trillar VERKLIGEN grejer ut.

Anna sa...

Ha, ha! Jag var *så* nära att köpa knallgrön choklad! Och min mor som var kattvakt när vi var borta klagade på att saker ramlade ut ur skåpen när hon öppnade dem :)

Anna sa...

Och när vi var i Tallin köpte vi Dzinn (lokal variant av gin alltså) bara för att det såg så kul ut. Den står fortfarande kvar odrucken i ett skåp, tre år senare. Fullständigt vidrigt :)