tisdag 13 november 2007

Laxpasta

Nej, nu har den rökta laxen legat nog länge i kylskåpet. Och här har vi (hm, få se, och så de i källaren också): sjutton förpackningar pasta. Jag skojar inte. Jag måste ha varit en hamster i ett tidigare liv. (Jamen, de är ju olika allihop, visst finns det fyra paket spagetti men en är med spirulina, två med vanlig fullkornsspagetti och så den handgjorda som jag var tvungen att testa. Och så pastan jag köpte i italien, de såg så roliga ut. Och den vi fick när vi åt på Don Alfonso, den ska sparas och tillbedjas som en relik. Gammaldags makaroner kräver sonen när han lagar stuvade makaroner, inte min favorit men mannen och sonen passar på när jag inte är hemma. Och de köper ett nytt paket varje gång utan att kolla om det redan finns. Och lasagneplattor måste man ju ha. Kanske lite överdrivet med fyra paket, alla av olika märken och med olika koktid, men det går ju banne mig inte att göra exakt slut på ett paket när man gör lasagne, alltid blir det några plattor över)

Laxpasta alltså. Så enkelt att det knappt är ett recept.

350 g pasta (det blev spirulina-spagettin)
200 g kallrökt lax
1-2 dl creme fraiche eller grädde eller vad du nu råkar ha hemma. Mängden efter hur såsigt du vill ha det. Ja, ja, ta gräddfil om det är det enda du har, det funkar men ser inte så kul ut eftersom det skär sig.
250 g fryst spenat, eller färsk om det är säsong för det

1. Koka pasta
2. Tina spenat i mikron
3. Rör ner creme fraiche i spenaten (eller vad du nu har hittat i kylskåpet, själv hittade jag grädde och matlagningsyoghurt idag, har använt mjölk i nödsituationer), kör en stund till i mikron.
4. Skär laxen i strimlor och rör ner den och spenaten i pastan. Men du, häll av vattnet av pastan först. Det blir lite väl såsigt annars. Smaka av med salt, peppar och kanske någon örtkrydda om du är på det humöret.

Variant: hoppa över laxen och ta ost istället. Vilken sort som helst. Parmesan, hushållsost, färskost, grönmögelost, det som råkar ligga och skräpa i kylskåpet och som du vill bli av med. Servera tomater till. Fast strunta i tomaterna om det är mitt i vintern och det enda som bjuds i grönsaksdisken är något hårt, blekt och svagt tomatliknande, sånt gör ingen glad.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Hmm, ingår de sjutton paketen pasta i hela skafferiutmaningen?!

Jag har för övrigt nio påsar mald nejlika i min kryddlåda i skafferiet för jag kollar aldrig om jag har innan jag travar till ica när jag behöver just nejlika...
Men häromdagen tog faktiskt grejer slut mitt i bakningen. DET är länge sedan det h ände. Jag var faktiskt påfallande, för att inte säga chockerad.

Anna sa...

Ska inte köpa ett pastapaket till förrän de vi har är slut. Fast jag misstänker att jag kommer att vara *tvungen* att köpa någon speciell sort som jag inte råkar ha just nu till nån maträtt som jag bara måste göra.

Nio påsar nejlika är ju lite mer udda :). Jag kontrar med 12 oljor (nu får det inte bli fler, de hinner ju härskna innan jag gör slut på dem), 8 vinägrar och fyra påsar gult senapsfrö.